Reilun 15 vuoden takainen Alfa Romeo 8C Competizione on yksi kauneimmista moderneista urheiluautoista, mutta Alfan alkuperäinen sekventiaalinen robottivaihteisto vie ajamisen hauskuudesta parhaan terän. Nyt tähänkin ongelmaan löytyy ratkaisu.
Ratkaisun taustalla vaikuttaa sveitsiläispaja Officine Fioravanti, joka on aiemmin modernisoinut esimerkiksi Ferrari Testarossan ja tarjoaa parhaillaan päivityksiä 512BB-edeltäjämallin 12-pyttyisen bokserikoneen luotettavuuden kohentamiseksi. Firma on siis kuin kotonaan italialaisautojen parissa, joten Alfa Romeo 8C Competizione oli mitä luontevin kohde seuraavaksi projektiksi.
Alfan ajettavuudesta on yritetty tehdä Fioravantin Evoluzione Tecniche -nimisen ohjeman puitteissa yhtä houkutteleva kuin auton kuvankauniista ulkonäöstä. Ensimmäinen vaihe oli ratin vaihtoläpysköillä varustetun alkuperäisen robottivaihteiston korvaaminen kuusipykäläisellä manuaalilla, jossa on myös klassisten Ferrareiden kaltainen alumiininen vaihtokulissi pykälien ohjaamiseksi kohdalleen.
Alumiinisia polkimiakin on nyt kolme, eli kyseessä pitäisi olla maailman ensimmäinen perinteisellä kytkimellä varustettu 8C Competizione. Lisäksi Fioravanti on peukaloinut Ferrari-lähtöisen 4,7-litraisen veekasin softaa, joten tehoa luvataan olevan vakiota enemmän. Fioravanti ei kerro vielä mitään lukuja, mutta 8C Competizionessa on tehtaan jäljiltä 450 hevosvoiman huipputeho ja 480 newtonmetrin maksimivääntö.
Auto on luonnollisesti edelleen takavetoinen, ja sen pitäisi olla myös merkittävästi alkuperäistä kevyempi mahdollisesti juuri manuaalivaihteiston ansiosta. Ajettavuutta on puolestaan optimoitu Öhlinsin sähkösääteisellä jousituksella, ja hidastuvuudesta huolehtivat hiilikuitukeraamiset jarrut. Näillä eväillä mutkanopeudet nousevat helposti alkuperäistä korkeammiksi, joten kuski ja etumatkustaja pysyvät tukevasti paikoillaan FIA-hyväksyttyjen hiilikuituisten kuppipenkkien ansiosta. Ne on kehitetty yhteistyössä italialaisen Laboratori Meccanica Torinon kanssa, ja ajoasennon sekä mukavuuden pitäisi kuulemma vastata Alfan alkuperäisiä istuimia.
Ulkoisesti ainoat muutokset vaikuttaisivat olevan peräpeilin 8C Competizione -logon jälkeen lisätty punainen m-kirjain sekä kiillotetut viisipuolaiset vanteet. Officine Fioravanti ei ole kertonut muutostöiden hintaa, mutta kyse ei ole varmastikaan mistään halvasta huvista. Jo lähtökohta on monia nykysuperautoja arvokkaampi harvinaisuutensa vuoksi. Alfa Romeo valmisti vuosina 2007-2010 ainoastaan 500 coupé-kattoista 8C Competizionea ja lisäksi 329 avomallista Spideria.