Äitienpäiväviikonlopun perinteikkäässä Oulun American Car Showssa viihtyivät niin isommat kuin pienemmätkin jenkkiautoharrastajat

Ajan mukaiseen tyyliin pukeutuminen, 50-luvun rock´n roll ja tietysti ne tärkeimmät, amerikkalaiset kromikaunottaret saivat parin vuoden tauon jälkeen ihmiset liikkeelle Ouluhalliin. Viileähkö ilmakaan ei lannistanut, vaan ihmiset malttoivat odottaa sisäänpääsyä ulkosalla pikku jonottelusta huolimatta.

American Car Club Oulun vuosikymmenet talkoilla järjestämä perinteikäs näyttely piti jälleen pintansa yhtenä maamme monipuolisimmista jenkkiautonäyttelyistä niin ajoneuvojen kuin väliesitystenkin ansiosta. Viihdykettä riitti viikonlopun aikana niin isommille kuin pienemmillekin. Tänä vuonna reilun sadan näyttelyajoneuvon ja kuudenkymmenen moottoripyörän lisäksi yleisöä viihdyttivät Southern Rock -henkinen Big Jim´s Beer Belly band sekä Taikuri Elias Kvist. Mukana oli myös Northern Lights Cheerleading -ryhmä esittämässä huikeita koreografioitaan.

Kyseinen Suburban osoittautui varsin kiintoisaksi kohteeksi siitä kerrottujen muutostöiden osalta, joista tapahtuma reportaasissa kerromme muutamia. ”Sanchaksi”-nimetty alun perin GMC:nä tehtaalta lähtenyt malli pitää sisällään runsaasti General Motors companyn toisen tunnetumman merkin, Chevroletin osia.

GMC ja Chevrolet menevät helposti samana merkkinä, mutta näin asia ei kuitenkaan ole. GMC oli ja on edelleen Chevroletista varustellumpi merkki. Ensimmäinen Suburban esiteltiin jo 1930-luvun puolivälissä, tuolloin Chevroletina. Vuonna 1937 GMC esitteli Suburban Carryallin lisämalli nimen turvin. Työjuhtamaisen Suburbanin pick-up -tyylinen rakenne yhdistettynä perusfarmarin tilavuudella on toiminut näihin päiviin saakka.

Suosittelemme

Hehkeään fiftarityyliin sonnustautuneet Pin-Up Petrolsit sopivat kuin kirsikat kakkuun poseeratessaan kangasalalaisen Mika Siveniuksen surfhenkisen GMC Suburban Carryallin kanssa.

Mika Siveniuksen Suburban on amerikkalaisen Charlies Original Drop Shopin luomus. Tekniikka on vaihtunut alkuperäisestä reilut kaksi litraa isompaan 2001 vuoden Camaron 5,7 litraiseen LS1 moottoriin. Vaihteisto on myös saman mallin 4L60. Edessä jousituksesta vastaa JW Rod Garagen Mustang 2 ja takana Lincoln Markin erillisjousitus. Maavara on säädetty juuri sopivalle korkeudelle, kuten kuvasta näkyy. Vauhdikkaamman LS1 turvin jarrulevyt ovat vaihtuneet nekin JW Rod Garagelta hankittuihin sekä takana modifioituihin Fordin 4 ½ tuumaisiin. Chevroletia autossa on muun muassa puskurit, etusäleikkö, konepelti sekä peilit. Auton väri kulkee hempeästi nimellä ”Patina Egg Shell Blue”.

Vuonna 1964 esiteltiin Pontiac Le Mansin toinen sukupolvi, jossa huomiota herättävät pystyvalot nähtiin ensimmäisen kerran. Uutta sukupolven mallia oli paisutettu hieman ensimmäistä suuremmaksi. Le Mans pysyi Pontiacin mallistossa vuodesta 1961 vuoteen 1983 asti. Oulun näyttelyssä nähty Jari Ikkelän vuoden 1965 Pontiac Le Mans Convertible on käynyt sekin mittavan muutostöiden määrän, josta on vastannut liperiläinen Tero´s Garage Oy. Uutta autossa on muun muassa koko sisusta, sähköt, tankki, ratti, polkimet, radio, matot ym. Sisustan verhoilut ovat Liituraita Oy käsialaa.

Moottori on sekin täysin uudestaan läpikäyty Jari Ikkelän Le Mansissa. 2000-luvun 5,3 litrainen LM7:ssa on elektroninen moottorinohjaus ja ruisku. Hevosvoimia motti tuottaa noin 300, Muncien nelivaihteisen antaessa lisäpotkua kiihdyttelyihin. Avo hurmaajan pysäyttämiseksi autoon on vaihdettu rummut taakse ja eteen CCP merkkiset levyt. Ajo ominaisuuksiin on haluttu vaikuttaa lisäämällä Summitin jäykemmät vakaajat eteen ja taakse. Koko alusta on muokattu uudestaan ja myös tukivarret, coil-overit sekä nelilinkki on vaihdettu.

Vaikkakin Pontiac merkkinä on siirtynyt jo unholaan, se vain lisännee merkin mallien arvoa tulevaisuudessa. 1965 vuoden Le Mans sekä lähes identtisten Tempestin sekä GTO:n konstailematon muotoilu on tyylikkään hienostunut. Huolimatta siitä, että General Motorsilla on aikojen saatossa ollut myyvempiäkin merkkejä, löytyy Pontiacin A korimalleihin perehtyneillä vankka harrastajakunta. Erityisesti GTO mallista on muodostunut käsite jenkkiautomaailmassa ja sitä pidetäänkin yhtenä ensimmäisistä ja tärkeimmistä muskeliauto malleista.

Oulun näyttelyn järjestävän kerhon American Car Club Oulun Harri Honkala sekä Mika Tapio omalla osastollaan. Herrojen avulla Suomeen on siirtynyt useamman vuoden ajan jenkkiautoja rapakon takaa.

American Car Show Oulu -kuvagalleria

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat