Abarthin nimellä on myyty vuosikymmeniä iloisesti pöriseviä sporttisia Fiateja, mutta tämä aikakausi tulee valitettavasti päätökseensä. Uuden 500e:n pohjalta kehitetty Abarth on lähtökohtansa tavoin täyssähköinen, ja samalla linjalla jatkaa myös pykälää isomman 600e:n sporttiversio.
Täyssähköinen Abarth 500e ei ole saanut lehdistön keskuudessa kovinkaan ylistäviä arvioita, koska auton suorituskyky ei oikein yllä täysiverisen hot hatchin tasolle ja autenttista äänimaailmaakaan ei enää ole. 600e:n Abarth-version koeajoja odotellaan vielä, mutta crossover-tyyppinen korimalli ei ainakaan lähtökohtaisesti paranna sen asemia. Viileähköstä vastaanotosta huolimatta Abarth pitää kiinni sähköistymisstrategiastaan myös jatkossa, koska varteenotettavia vaihtoehtoja ei enää oikein ole.
Fiatin ja Abarthin Euroopan johtajana toimiva Gaetano Thorel kertoi brittiläiselle Autocarille, että polttomoottorilla ryyditettyjä Abartheja ei ole enää luvassa. Taustalla ovat puhtaasti taloudelliset tekijät, koska esimerkiksi Italian kotimarkkinoilla 180 gramman hiilidioksidipäästöt kilometriä kohti tuottavasta autosta joutuu maksamaan 1000-2000 euroa veroa vuodessa. Täyssähköautossa sitä ei ole, ja Thorelin mukaan myös suorituskyky on samaa luokkaa ilman kompromisseja.
Tästä voidaan kylläkin olla montaa mieltä, koska sähköautojen suurempi paino ja puuttuva äänimaailma ovat erityisen katkeraa kalkkia ajamisen hauskuutta painottavissa hot hatcheissa. Sähköautojen nihkeän kysynnän vuoksi Fiat joutuu tekemään jälkikäteen miedolla hybridivoimalinjalla varustetun polttomoottoriversion 500e:stä, mutta Abarthia sen pohjalta ei ole enää luvassa. Auton bensakone on sen verran pieni, että siitä ei pystyttäisi tekemään skorpionilogon maineen velvoittamaa sporttimallia.
Hybriditekniikka sisältää siis Abarthin mielestä liikaa kompromisseja, ja myöskään kokonaan omia Abarth-malleja ei kannata toivoa. Sellaisia saa esimerkiksi pahimpiin kilpailijoihin kuuluvalta Renaultin sporttibrändi Alpinelta, mutta Abarth on aina tehnyt vain muunnoksia Fiateista ja samalla linjalla jatketaan myös tulevaisuudessa.
Suosittelemme
Abarthin kolmas sähkömalli luodaan todennäköisesti vuonna 2027 tulevan isomman Panda-nimisen Fiatin pohjalta, joka asemoidaan äskettäin esitellyn Grande Pandan yläpuolelle. Kyseessä on luultavasti jonkinlainen SUV, mutta Abarth-brändätty sähköinen katumaasturi ei ole ainakaan Gaetano Thorelin mielestä mikään ongelma. Asiakkaiden suhtautuminen asiaan jää vielä nähtäväksi.