MAINOS: Seiko Finland

King Seiko Vanac Kulta-Center

Smart palaa juurilleen – uusi #2 on tulossa ensi vuonna

Alkuperäinen Smart tuli markkinoille vuonna 1998 minikokoisena kaupunkiautona, mutta sittemmin lähes kaikki on muuttunut automaailmassakin. Nykyään Smart on puoliksi kiinalaisomisteinen sähköautomerkki, jonka tarjontaan kuuluu jopa yli 600-hevosvoimaisia katumaastureita, mutta Smart ei ole silti unohtanut juuriaan.

Brändin alkuperäistä ideaa on edustanut ForTwo-niminen kaksipaikkainen kaupunkiauto, jonka viimeisin versio poistui kuitenkin viime vuonna tuotannosta uusien sähkömallien tieltä. Merkin edustajat ovat sen jälkeen lupailleet ForTwon seuraajaa markkinoille, ja tämän syksyn aikana aiheesta julkaistiin muutama hämärä tiiserikuvakin. Nyt uudesta miniautosta saatiin kouriintuntuvampia todisteita, koska Smart julkaisi siitä ensimmäiset oikeat kuvat.

Smart #2:n testiprototyyppi
Smart #2:n testiprototyyppi. Kuva: Smart.

Niistäkään ei voida kuitenkaan päätellä kovin paljon, koska kuvissa esiintyy naamioteipattu testimuuli, joka on tehty tuotannosta jo poistuneen ForTwon koriin. Se lienee kuitenkin selvää, että seuraajan kokoluokka ja mittasuhteet eivät juuri muutu. Kyseessä on siis edelleen kaksipaikkainen miniauto, jonka saisi pysäköityä vähänkin leveämpään parkkiruutuun poikittain, jos säännöt vain sallisivat tämän.

-- MAINOS --

Smart kertoi, että muun malliston kaltaisen #2-nimen saava uutuus pysyy uskollisena edeltäjilleen muutenkin kuin mittojensa puolesta. Auto on edelleen kaksiovinen sekä kaksipaikkainen, ja perusominaisuuksiin kuuluvat myös takaveto sekä aivan kulmiin sijoitetut pyörät. Muotoilun pitäisi kuitenkin olla täysin uutta niin päältä kuin sisältäkin. Designista vastaa Smartin muiden mallien tavoin Mercedes-Benzin design-tiimi, vaikka Smart onkin nykyään puoliksi kiinalaisen Geelyn omistuksessa.

Smart #2:n testiprototyyppi
Smart #2:n testiprototyyppi. Kuva: Smart.

Smart ei ole vielä kertonut uuden Kakkosen teknisiä yksityiskohtia, mutta se on jo varmaa, että sähköauto tehdään uuden Electric Compact Architecture -perusrakenteen varaan. Prototyyppejä testataan parhaillaan ympäri maailmaa, ja suurin osa ajettavuutta koskevasta testauksesta tehdään merkin kotikonnuilla Kiinassa. Muissa maissa keskitytään puolestaan mm. akkutestaukseen, törmäysturvallisuuteen ja ilmastoinnin toimintaan.



Tällä saralla on vielä tehtävää, kunnes auto debytoi ensi vuoden loppupuolella. Tulevan #2:n kehutaan asettavan uusia mittapuita kaupunkiautosegmentille, johon on tulossa sähköisiä kilpailijoita myös VW-konsernilta ja Renaultilta. Yksikään niistä ei ole kuitenkaan yhtä kompakti kuin Smart, millä on etunsa suurkaupunkien ruuhkissa ja pysäköintitilanteissa.

Smart #2:n testiprototyyppi
Smart #2:n testiprototyyppi. Kuva: Smart.
LähdeCarscoops


Lue lisää