VW-konsernin avoautojen osalta on käynyt kova kato viime aikoina. Audi lopetti R8 Spyderin sekä A5 Cabrioletin valmistuksen viime vuonna, ja myös TT Roadster on tätä nykyä historiaa. Emomerkki Volkswagenin mallistoon kuuluu puolestaan enää yksi avomalli, joka joutuu myöskin kohta viikatemiehen uhriksi.
Tuo auto on konseptiltaan varsin erikoinen T-Roc Cabriolet, eli avomallinen crossover. Avo-Golfien, Beetle Cabrioletin ja peltikattoisen Eosin manttelinperijänä toimiva avonainen T-Roc säilyy tuotannossa vielä jonkin aikaa, mutta auton tekeminen päättyy vuoden 2027 puolivälissä. T-Roc Cabrioletin valmistus tapahtuu Saksan Osnabrückissä entisellä Karmannin tehtaalla, joka on kuulunut jo pitkään Volkswagenille maineikkaan koripajan mentyä takavuosina nurin.
Tehtaan tulevaisuuden kohtaloa ei ole vielä päätetty, mutta Volkswagen on kuulemma parhaillaan kartoittamassa eri vaihtoehtoja. Samassa tuotantolaitoksessa tapahtuu myös lifestyle-farkku Arteon Shooting Braken valmistus, joka on päättymässä jo ensi vuonna. Passatin fiinimpänä vaihtoehtona toiminutta Arteonia tehtiin myös coupé-henkisenä viisiovisena viistoperänä, jonka tuotanto lopetettiin jo vuonna 2023. Nykyisestä Passatistakaan ei ole enää tarjolla sedania, joten farkku-Passat on jatkossa Volkswagenin ainoa vaihtoehto tämän luokan autojen ostajille.
Aiemmin huhuja liikkui myös Polon tuotannon päättymisestä lähivuosina, mutta edullisille polttomoottoriautoille riittää edelleen kysyntää. Niinpä Volkkarin pikkuauto on saamassa päivityksen vielä tämän vuoden aikana, ja Polon valmistus saattaa jatkua jopa vuoteen 2030 saakka. Polon rinnalla tarjotaan täysin uutta ID-brändättyä sähköpikkuautoa, jonka debyytin pitäisi koittaa myöskin vielä tämän vuoden mittaan.
Volkswagen uhkasi jopa sulkea jonkin Saksassa sijaitsevista tehtaistaan, mutta lopulta merkki päätyi karsimaan työvoimansa määrää. Yli 35 000 työntekijää on saamassa lähtöpassit kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä, millä on vaikutuksensa myös Wolfsburgin kantatehtaaseen. Hatchbackina ja farmarina valmistettavan Golfin tuotanto on siirtymässä sieltä Meksikoon vuonna 2027 edullisempien työvoimakulujen vuoksi.
Suosittelemme
Polttomoottorikäyttöisen kahdeksannen sukupolven Golfin valmistus Meksikossa saattaa jatkua jopa vuoteen 2035 saakka, mutta mallinimi palaa Wolfsburgiin jo sitä ennen. Täyssähköisen yhdeksännen sukupolven Golfin tuotanto on nimittäin käynnistymässä siellä vielä tämän vuosikymmenen lopussa.