Mazda ei ole todellakaan kiirehtinyt sähköautojen suhteen, mutta Helsingin AUTO 2025 -näyttelyssä muutama viikko sitten Suomen debyyttinsä tehnyt uusi 6e tuo japanilaismerkin vihdoinkin toden teolla akkukäyttöisten autojen markkinoille. Auto onnistui tekemään muotoilunsa ja laatuvaikutelmansa puolesta lupaavan ensivaikutelman, jota nyt julkaistut hinnatkaan eivät pilaa.
Mazdan julkaiseman hinnaston mukaan uusi 6e irtoaa kaupasta halvimmillaan 44 300 eurolla, jolloin kyseessä on Takumi-varusteinen malli. Takumi Plus -versiosta pitää puolestaan pulittaa 46 900 euroa. Lisähinta pitää sisällään esimerkiksi vaaleanruskeasta nappanahasta ja mokkakankaasta tehdyn istuinverhoilun, kaksisävyisellä nahalla verhoillun ohjauspyörän, sisustan tummia puukoristeita sekä panoraamalasikaton sähköisen aurinkosuojan.

Jo lähtötaso on kuitenkin varusteiltaan varsin kattava esimerkiksi jo mainitun panoraamakaton, 360 asteen kameran, tuulilasin kunnollisen heijastusnäytön ja 14 kaiuttimella varustetun Sonyn äänentoistojärjestelmän myötä. Sähkösedanien luokassa ei ole vieläkään kovin suurta tunkua, mutta esimerkiksi Volkswagen ID.7 jää Mazdaa yli 10 000 euroa kalliimmaksi. Edullisin Tesla Model 3 maksaa puolestaan tällä hetkellä reilut 40 500 euroa, mutta moni Elon Muskin viimeaikaisiin tempauksiin kyllästynyt potentiaalinen asiakas saattaa vilkuilla tällä hetkellä vaikkapa Mazdan suuntaan.
Uusi Mazda 6e ei ole kuitenkaan aito japanilainen, vaan eurooppalaiseen makuun räätälöity versio Kiinassa jo tarjolla olevasta EZ-6:sta. Se on puolestaan Mazdaksi muokattu paikallinen Deepal L07, joten uusi 6e on omaa sukuaan kiinalainen sähköauto. Asia on kuitenkin häivytetty varsin taidokkaasti Mazdan Kodo-nimisen muotokielen avulla, joten sähköuutuus solahtaa sujuvasti japanilaismerkin muuhun mallistoon.

Muotoilun tunnuspiirteisiin kuuluvat ladattaessa akun varaustason mukaan välkkyvä ledireunustettu maski, karmittomat sivulasit sekä sporttista vaikutelmaa korostava viisto kattolinja ja terävästi leikattu perä. Käytännöllisyyttä edustaa puolestaan liftback-korimalli takaluukun isolla lastausaukolla, joten kyseessä ei ole polttomoottori-Kuutosen kaltainen perinteinen sedan.
Suosittelemme
Mazda on Tesla Model 3:n perusmallien tavoin takavetoinen. 6e:tä saa Suomessa vain yhdellä akkukoolla, jonka kapasiteetti on 68,8 kWh. Sillä pääsee parhaimmillaan 479 kilometriä yhdellä latauksella, ja pikalatausteho on 165 kW. Taakse sijoitetun sähkömoottorin tuottamat 258 hevosvoimaa riittävät kiihdyttämään Mazdan 7,6 sekunnissa nollasta sataan.

Ainakin yllä mainittuun Teslaan verrattuna Mazdan ohjaamo näyttää jopa luksushenkiseltä. Tähän on suuri osuus nappanahka- sekä mokkakangasverhoilulla, ja istuinten ”timanttiruudutus” on kuin Bentleystä lainattu. Perinteisiä käyttökytkimiä ei kuitenkaan tässäkään autossa juuri ole, vaan suurin osa toiminnoista hoidetaan keskellä kojelautaa komeilevan 14,6-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Sitä täydentävät 10,2-tuumainen mittaristoruutu ja tuulilasin heijastusnäyttö.
Mazda 6e:n ennakkomyynti starttasi hintojen julkaisun myötä, mutta ensimmäiset autot nähdään Suomessa vasta loppukesästä. Asiakastoimitusten on puolestaan luvattu alkavan alkusyksystä.

