Lopullisesti? Emme ole varmoja. Kiistanalainen? Varmasti! Kyse ei ole hinnasta eikä suorituskyvystä. Kyse on tunteesta, jonka ne antavat sinulle.
Moottoripyörät ovat todellisten tyyliniekkojen unelmalaitteita. Ne antavat potkua, kuten extra chilli big time gaming, mutta aina hyvällä fiiliksellä ja tyylillä.
10. MV Agusta F4CC
Jos voima on äärimmäinen tyyliniekka, MV Agustan F4CC on planeetan seksuaalisesti latautunein moottoripyörä. Eikä pelkästään sen pelkän hevosvoiman vuoksi; väitetty 200 hevosvoimaa, kun titaaninen pakoputki on paikallaan. Eikä myöskään siksi, että sitä valmistetaan vain 100 kappaletta, joiden hinta on 100 000 euroa kappaleelta. (Ainoa tässä maassa myytävä moottoripyörä maksaa 75 350 puntaa – ja luit oikein).
9. Yamaha RD350LC
Jos Desmosedicin ja RC30:n kaltaiset pyörät ovat moottoripyöräilyn supermallit, RD350LC on röyhkeä kuudesluokkalainen, jota kaikki pojat fanittivat koulussa – eikä se ole sen vuoksi yhtään vähemmän houkutteleva. Kahdeksankymmentäluvun alussa mikään pyörä ei vastannut Elsie-mallin puhdasta ulkonäköä, terävää suorituskykyä, uskottavuutta kilparadoilla ja kohtuullista hintaa. Tämä oli vaalea pommi, jonka teinit nahkatakit saattoivat viedä kotiin tapaamaan vanhempiaan – ja jolla oli todella hauskaa ajaa.
8. Cagiva V589
Yksi eloisimmista kuvista 500-kuutioisten Grand Prix -kilpailuista 80-luvun lopulla oli Randy Mamola, joka liukui tehtaan Cagivallaan sivuttain mutkasta ulos savu valuen takaslickistä. Randy saavutti Cagivalla vain yhden palkintokorokesijoituksen eikä päässyt lähellekään niitä neljää mestaruutta, jotka hän oli saavuttanut Suzukilla, Hondalla ja Yamahalla. Pienen italialaisen tehtaan ponnistelut japanilaisten jättiläisten voittamiseksi kilpaurheilun kovimmassa luokassa olivat kuitenkin todella sankarillisia.
7. Harley-Davidson Duo Glide vuodelta 1961
Ei ole ihme, että Harley on luonut niin menestyksekkään liiketoiminnan kopioimalla uskollisesti suurimpien hittimalliensa ulkonäköä 50-luvulta ja sen jälkeen. Yksi vilkaisu tähän moitteettomasti säilyneeseen Duo-Glideen vahvistaa ison, ilmajäähdytteisen 45-asteisen V-twin-moottorin pulssia kiihdyttävän, suolistoa mullistavan vetovoiman, joka on sijoitettu pitkään, rentoon cruising-koneeseen, jossa on lehmänsarvitangot, kuperat suojukset, kaveri-istuin, ripaus kromia ja bensasäiliö, jonka muoto on juuri sellainen.
6. Suzuki GSX-R750G
Elämä pikakaistalla muuttui, kun GSX-R750 räjähti näyttämölle vuonna 1985. Pitkä, hoikka ja kaksi pyöreää ajovaloa, jotka oli sijoitettu muodokkaaseen täysiverhoiluun aivan kuten Suzukin tehtaan kestävyyskilpa-autoissa, hävyttömän kevyt ja hyväkuntoinen GSX-R sai kaikki kilpailijat näyttämään lihavilta akneen sairastuneilta linnuilta. Suzukin insinöörit olivat yksinkertaisesti määritelleet uudelleen sen, mitä sarjatuotettu moottoripyörä voi tehdä.
5. 2008 Ducati Desmosedici RR
Jos jokin nykyaikainen superpyörä vaatii, että kaikkien suorituskykyä kaipaavien moottoripyöräilijöiden pitäisi nousta seisomaan ja tervehtiä, kun se jyrää ohi, se on Ducatin erikoinen V4-ohjus Desmosedici RR. Ei ole todennäköistä, että näkee lähiaikoina yhden näistä upean eksoottisista MotoGP-luokan kopioista paikallisella kauppakadulla, vaikka bolognalainen yritys onkin lisännyt käsin valmistettavan pyörän tuotantoa yli 1000 kappaleeseen, jotta se voisi vastata yli 40 000 puntaa maksavan pyörän uskomattomaan kysyntään.
4. 1992 Honda NR750
Vuoden 1992 seksikkäin uusi pyörä ei ollut ilmiömäinen FireBlade, vaan Hondan paljon heikommin menestynyt, mutta silti sietämättömän upea NR750. Ovaalimäntäisen V4-moottoripyörän kuollut ulkonäkö, pitkä lista teknisiä innovaatioita ja tavoittamaton laadun ja yksinoikeuden ilmapiiri saivat jopa loistavan Bladen näyttämään melkein Ugly Bettylta.
3. Kawasaki Z900A1 1973
Mahtava 903-kuutioinen nelosmoottoripyörä, jolla Kawasaki määritteli suorituskykyisen moottoripyöräilyn uudelleen vuonna 1973, ei ollut vain kaikkien aikojen huikean nopea ja tehokas superpyörä. Se oli myös henkeäsalpaavan komea kone, jonka korkeat palkit, pisaramainen tankki, sirot sivupaneelit ja väriltään sopiva ankanhäntä täydensivät täydellisesti sen lihaksikasta, ilmajäähdytteistä voimanlähdettä. Useimmat kilpailevien moottoripyörien kuljettajat eivät nähneet kuin vilauksen Z1:n ylöspäin suuntautuvasta neliputkipakokaasuputkistosta, kun Z1 rynnisti kohti kaukaisuutta.
2. 1988 Honda RC30
Eksoottista kaksipyöräistä pornografiaa oli ollut paljon ennen kuin Honda vapautti VFR750R:n vuonna 1988. Mutta mitään yhtä hardcorea kuin tätä ei ollut koskaan ollut. RC30-koodinimellä kulkeva kone oli lähellä Hondan kaiken valloittavaa RVF750:tä.
1. 1996 Ducati 916SPS
Yhdeksänkymmentäluvun puolivälissä, kun Foggy valloitti kaikki World Superbiken kilparadoilla, oli vain yksi pyörä kauniimpi ja halutumpi kuin Ducati 916 – ja se oli Bolognan merkin V-twin-mestariteoksen kuumennettu SPS-versio. Ulkonäöltään lähes identtinen vuonna 1994 esitellyn 916:n vakiomallin kanssa, SPS – joka on lyhenne sanoista Sport Production Special, uusin 888:sta alkunsa saaneesta homologisoidusta eksotiikasta – saapui kaksi vuotta myöhemmin entistäkin nopeampana, jyrisevämpänä ja seksikkäämpänä.