Audin RS-mallit ovat toimineet jo vuosikymmenien ajan autofriikkien suuresti arvostamina superfarmareina, mutta viime aikoina ne ovat saaneet tiukan haasteen BMW:n M-divisioonan Touring-malleilta. M3 ja M5 Touring saavat pian seuraa M3 CS Touringista, josta pitäisi tulla todellinen ajajan farmari.
Jo ”tavallinen” M3 Touring on loistanut tässä suhteessa M5-isoveljeä enemmän, jota rasittaa hybriditekniikan mukanaan tuoma yli 2,5 tonnin paino. Sen myötä pelkällä turboahdetulla bensakuutosella varustettu M3 on parempi vaihtoehto radalle, ja tuleva CS on räätälöity vielä paremmin näihin olosuhteisiin. BMW on testannut M3 Touringin superversiota jo yli vuoden ajan, ja nyt on tiiserikampanjan vuoro ennen kuin lopullinen lanseeraus on koittamassa todennäköisesti lähiaikoina.
Nyt baijerilaismerkki julkaisi kuvia ja videoita M3 CS Touringin testeistä Nürburgringin Nordschleifella. Testiproto on vielä naamioteipin peittämä, mutta suuria yllätyksiä ei ole luvassa koska Touring saa vastaavan korisarjan kuin sedan-korinen M3 CS. Puskurien ja helmojen aerodynaamisten lisähöysteiden sekä uuden maskin lisäksi jousitusgeometriaa hienosäädetään, ja äänimaailmaa kohentaa titaaniputkisto.
Kolmilitraista tuplaturbokuutostakaan ei jätetä ennalleen, vaan siitä houkutellaan ulos samat 543 hevosvoimaa kuin sedan-mallisessa M3 CS:ssä. Maksimivääntö ei sen sijaan kasva ”tavallisen” Touringin 649 newtonmetristä. Ratakelpoisen superfarmarin pitäisi olla todellinen jokapaikanhöylä, koska CS on nykyisen M3 Touringin tavoin nelivetoinen ja varustettu arkiajossakin mainiosti toimivalla kahdeksanpykäläisellä automaattivaihteistolla.
M3 CS Touringista saattaa tulla jo syntyessään todellinen keräilykappale, koska valmistusmäärä rajataan huhujen mukaan vain 2000 yksilöön. Autoa ei myöskään myydä USA:n markkinoilla, jossa on tarjolla ainoastaan M5 Touring supernopeaa farmari-BMW:tä etsiville. Kyseessä on myös joutsenlaulu pelkällä bensakoneella varustetulle M3:lle, koska seuraavan sukupolven polttomoottorimalli saa turbokuutosensa kylkeen 48 voltin kevythybriditeknologiaa. Lisäksi tarjolle tulee täyssähköinen versio, jonka farmarimallista ei ole kuitenkaan vielä mitään varmuutta.