Autoalan brändejä on taas listattu niiden arvon perusteella. Brand Finance -nimisen yrityksen tekemän tutkimuksen mukaan maailman arvokkain autobrändi on Toyota, kun taas Teslan hohto on himmentynyt pahasti viime aikoina.
Kaikkien brändien vertailussa Toyota ylsi 18. sijalle, ja japanilaismerkin arvoksi laskettiin 64,7 miljardia dollaria. Toyotan brändiarvo kasvoi 23 prosentilla ja sijoitus nousi pykälällä viime vuoteen verrattuna. Seuraavana autoalan brändinä on yleisvertailussa 23. sijalle yltänyt Mercedes-Benz, jonka brändiarvo laski kuitenkin 11 prosentilla 53 miljardin dollarin lukemaan. Myös sijoitus tipahti, koska vuonna 2024 Mersu oli vielä yleisen listan 17. sijalla.

Autoalan brändien kolmannelle sijalle ylsi puolestaan Hyundai Group, joka listattiin kokonaisvertailussa maailman 29. arvokkaimmaksi brändiksi. Huonommin meni Teslalla, joka arviotiin vuonna 2023 vielä maailman 9. arvokkaimmaksi brändiksi. Viime vuonna sijoitus tipahti 18. tilalle, ja nyt saaliiksi tuli enää yleislistan 36. sija ja autobrändien nelossija.
Teslan brändiarvoksi laskettiin nyt 43 miljardia dollaria, kun lukema oli viime vuonna 58,3 miljardia ja vuonna 2023 peräti 66,2 miljardia. Tutkimuksen lukemat perustuvat pörssikurssien ja myyntimäärien lisäksi esimerkiksi tuhansista kyselyistä saadun palautteen varaan. Brand Financen mukaan Teslan tipahtamisen taustalta löytyy kaksi syytä, eli sähköautomerkin ikääntymään päässyt mallisto ja entistäkin enemmän mielipiteitä jakava pääomistaja Elon Musk.

Teslan valikoiman pienempää päätä edustavat Model 3 ja Model Y ovat nekin lähtökohtaisesti jo varsin iäkkäitä malleja, mutta kumpaakin on tuoreutettu äskettäin kattavien faceliftien voimin. Isommat Model S ja Model X alkavat sen sijaan olla jo museotavaraa, koska esimerkiksi Model S on ollut myynnissä lähes samannäköisenä kohta jo 13 vuoden ajan. Cybertruck on puolestaan Teslan liikkuva meemi, joka on tarjolla vain USA:n kotimarkkinoilla.
Suosittelemme

Teslan ongelmat henkilöityvät myös Elon Muskiin, joka alkaa olla Donald Trumpin ”kakkosmiesstatuksineen” ja natsitervehdykseksi tulkittuine kädenliikkeineen melkoinen punainen vaate monelle sähköautoilijalle. Brand Financen toimitusjohtaja David Haigh’n mukaan Muskin persoona vaikuttaa hyvin todennäköisesti siihen, ostaako sähköautoasiakas Teslan vai ei. Teslan status ei kuitenkaan pudonnut kaikkialla maailmassa samalla tavalla, vaan amerikkalaiset suhtautuvat merkkiin edelleen eurooppalaisia suopeammin.
