Autotehtaiden testiprototyypit tuhotaan yleensä testauksen päätyttyä, jotta ne eivät päädy ulkopuolisten käsiin. Tämän jutun Ferrari on kuitenkin saanut jatkaa elämäänsä, ja pian se päätyy huutokaupassa vasaran alle.
Hybridihyperautojen ”pyhään kolminaisuuteen” McLaren P1:n ja Porsche 918 Spyderin ohella kuulunut Ferrari LaFerrari esiteltiin suurelle yleisölle keväällä 2013 Geneven autonäyttelyssä, ja ensimmäiset asiakasautot luovutettiin vuotta myöhemmin. Maranellon merkin erikoisesti nimettyä kruununjalokiveä vauhditti sähkömoottorin pariksi yhdistetty vapari-V12, joka tarjosi peräti 963 hevosvoiman kokonaistehon. Geneven parrasvaloissa nähdyn hyperautokaunottaren taustalla oli pitkä tuotekehitysprosessi, jonka aikana teknisiä ratkaisuja testattiin aivan eri Ferrarin korissa.
Toukokuun 2011 ja joulukuun 2012 välillä testimuulina palveli 458 Italia, jonka avulla testattiin hyperauton jarruja, ohjausta, jousitusta, ESP:tä sekä sähköavusteista 6,3-litraista V12:ta. 458 Italian kuoriin tehtyä testiprotoa hyödynnettiin ensimmäisessä LaFerrarin kehitystyön kaikkiaan kolmesta vaiheesta. 458:n alumiinista rakennetta jouduttiin muokkaamaan kattavasti, jotta ohjaamon taakse saatiin sovitettua 12-sylinterinen täysimoottori. Se ei ollut kuitenkaan lopullisessa LaFerrarissa käytetty F140 FE -koodilla tunnettu voimanlähde, vaan ”farmarikorisesta” FF:stä tuttu F140 FB.
Suosittelemme
Useimmiten viimeisen päälle virheettömässä kunnossa nähtyihin LaFerrareihin verrattuna 458 Italian pohjalta tehty testiproto on todellinen hiomaton timantti. Tässä tapauksessa tarkoitus on pyhittänyt muodot, joten kori on täynnä erilaisia reikiä sekä luukkuja, ja johtoja sekä erilaisia varoitustarrojakin autosta löytyy riittämiin. Proton mukana tulevat myös korin päälle pultattavat naamiointipaneelit, joita on hyödynnetty testausvaiheessa muulin todellisen identiteetin häivyttämiseksi.
Jostakin syystä Ferrari ei tuhonnut tätä testiprotoa, vaan se myytiin yksityiselle keräilijälle vuonna 2016 sillä ehdolla, että autoa ei pysty rekisteröimään ja käyttämään yleisessä tieliikenteessä. Tämä pätee jatkossakin, joten testimuulin kohtalona lienee päätyminen seuraavan keräilijän kokoelmaan. Auto tulee tarjolle RM Sotheby´sin toukokuiseen huutokauppaan Monacossa, mutta hinnasta ei ole annettu etukäteen mitään arviota. On mielenkiintoista nähdä, nouseeko se ”tavallisten” LaFerrarien ylä- vai alapuolelle.