Tesla Model Y:n faceliftiä on jo ehditty odottaa samalta tekniseltä pohjalta tehdyn Model 3:n kasvojenkohotuksen jälkeen. Nyt Juniper-projektinimellä tunnettu uudistettu Model Y esiteltiin vihdoinkin.
Pullistunutta pisaraa muistuttavan Model Y:n keskiosa on ennallaan, mutta sekä keula että perä on laitettu faceliftissä uusiksi. Nokassa on selvää sukunäköä äskettäin lanseeratun Cybercab-robotaksin sekä erittäin ristiriitaisen vastaanoton saaneen Cybertruckin kanssa. Tämä tarkoittaa koko keulan levyistä ledinauhaa, ja Teslan logoakaan ei nokasta kannata enää etsiä. Model Y:n puskurin kulmiin on sijoitettu vielä alemmat ajovalot, ja itse puskuri muistuttaa nykyisen Model 3:n vastaavaa.
Uuden Model Y:n perästäkin löytyy täysleveä ledinauha, joka on kuin kopioitu Porschesta siihen integroitua logotekstiä myöten. Takaluukun kansi näyttää nyt entistäkin korkeammalta, koska takarekisterin paikka on sijoitettu alemmaksi puskuriin. Sivuprofiilissa ei ole juuri eroa entiseen muokatun keulan sanelemia uusia etulokasuojia lukuun ottamatta, mutta auton pituus on kasvanut 41 millillä 4792 millin mittaan. Lisäksi Model Y:n alla pyörivät uudet 20-tuumaiset Helix 2.0 -vanteet, mutta joillakin markkinoilla saatavilla ovat myös aerodynamiikaltaan optimoidut 19-tuumaiset Crossflow-vanteet mustana.
Model Y:n sisusta on faceliftin jälkeenkin tyyliltään minimalistinen, mutta yksityiskohtia on kohennettu. Maailman myydyimmän sähköauton keskinäyttö on suurentunut 0,4 tuuman verran 15,4-tuumaiseksi, ja takapenkkiläisille on oma kahdeksantuumainen kosketusnäyttönsä. Istuinten uuden muotoilun ja pehmustuksen pitäisi kohentaa sekä mukavuutta että tukea, ja eteen on nyt saatavilla jäähdytetyt penkit. Takaistuimen selkänoja kallistuu puolestaan sähkön voimin.
Lisäksi kojelauta, keskikonsoli sekä oviverhoilut ovat saaneet uutta muotoilua, ja autossa on myös tuore tunnelmavaloraita. Laatuvaikutelmaa kohentavat entistä runsaammin käytetyt pehmeät pinnat, ja Launch Series -lanseerausmallissa on vielä vegaanisesta mokkanahasta tehtyjä koristepintoja. Suurin hurraahuuto voidaan kuitenkin osoittaa sille, että Model Y:ssä on maltettu säilyttää perinteinen vilkkuviiksi Model 3:n rattipylpyröiden sijasta. Ajosuunta valitaan kuitenkin Model Y:ssäkin keskinäytöltä.
Suosittelemme
Autossa on myös parempaa äänenlaatua lupaileva äänentoistojärjestelmä piilotetuilla kaiuttimilla, ja melutason mainostetaan pienentyneen. Jousituksenkin pitäisi olla entistä mukavampi ja ohjauksen tunnokkaampi. Lisävarustelistalta voi poimia Teslan Full Self-Driving -järjestelmän viimeisimmän version, mutta kuskilla on edelleen oma vastuunsa Teslankin ratin takana.
Mallivuoden 2025 Model Y:tä saa aluksi kahtena eri versiona, eli takavetoisena perusmallina ja nelivetoisena Long Rangena. Tesla ei ole kertonut vielä akkukapasiteetteja, mutta WLTP-standardin mukaisten toimintamatkojen arvellaan olevan 466 ja 551 kilometriä. Ne ovat kohentuneet 11 ja 18 kilometriä edeltäjään nähden luultavasti entistä paremman aerodynamiikan ansiosta.
Maksimilatausteho on puolestaan ennallaan 250 kilowatissa, mutta sähkömoottorien teholukemia ei vielä kerrota. Molemmat mallit ovat kuitenkin entistä nopeampia 5,9 sekunnin ja 4,3 sekunnin nollasta sataan -kiihtyvyysaikojensa myötä. Huippunopeus on kuitenkin aiempaa pienempi 201 km/h:n lukeman kohdalla peliin puuttuvan rajoittimen vuoksi. Uuden Model Y:n hintoja ja saatavuustietoja Suomen osalta jäädään vielä odottamaan.