Salavalokuvaajien linsseihin on jo jonkin aikaa tarttunut pieni porrasperäinen BMW, jota on testattu mm. Nürburgringillä. Vaikka autoa on kehitetty Euroopassa, se ei ole tulossa myyntiin vanhalla mantereella. 1-sarjan sedaniksi nimetty uutuus jää nimittäin kiinalaisten yksinoikeudeksi, ja auto esiteltiin nyt sikäläisille asiakkaille Guangzhoun autonäyttelyssä.
Bemarin uutuus on kuulemma suunnattu Kiinan nuorelle sukupolvelle, joka haluaa alleen hieman totuttua pienemmän porrasperäisen BMW:n. Vaikka auto on ristitty 1-sarjaksi, sillä ei ole juuri mitään tekemistä Euroopassa myytävän nykyisen Ykkösen kanssa. Euroopan markkinoiden pikku-Bemari on vielä nykysukupolven ajan perinteinen takatuuppari, kun taas Kiinan versio on etuvetoinen perinnetietoisten kauhuksi.
Tässä ei ole kuitenkaan enää mitään uutta, koska BMW on myynyt vanhalla mantereellakin menestyksekkäästi jo parin vuoden ajan 2-sarjan edestä raapivia tilamalleja. Kiinalaisille tarkoitettu 1-sarjan sedan on teknisesti niiden lähisukulainen, minkä myös auton mittasuhteet kertovat. Totuttua pidempää etuylitystä lukuun ottamatta uutuusmallin muotoilu on hyvin lähellä Bemarin perinteisiä sedaneita. Auto voisi siis kelvata linjojensa puolesta myös eurooppalaisille ja haastaa täällä esimerkiksi Audi A3:n porrasperäversion.
Suosittelemme
Sisustakin on varsin aistikkaan näköinen, ja se istuu tyylinsä puolesta melkoisen saumattomasti merkin nykymallistoon. Kojelaudan päällä komeilee muista BMW:istä tuttu 8,8-tuumainen näyttö, joka on hieman irrallisen näköinen. Käyttöjärjestelmänä on hyväksi havaittu iDrive, ja autoon saa myös HUD-heijastusnäytön täysväriversiona, kaksialueisen ilmastoinnin, nahkaverhoilun ja monia muita herkkuja.
Porrasperäinen Ykkönen pohjautuu merkin UKL-pohjalevylle Bemarin muiden etuvetopohjaisten mallien ja Minien tavoin. Moottorivalikoimaan kuuluu 118i-perusmallin 136-heppainen 1,5-litrainen turbokone, 120i:n 192-hevosvoimainen kaksilitrainen ahdettu nelonen ja 125i-huippuversion 231 pollea tuottava samankokoinen turbomoottori. Varustetasoina tarjotaan ylellistä Luxurya ja urheilullisempaan makuun säädettyä Sportia. Voimansiirrosta vastaa puolestaan joko kuusivaihteinen manuaali tai lisävarustelistalta löytyvä kahdeksanpykäläinen automaatti. 1-sarjan sedan tulee Kiinassa myyntiin ensi vuoden alkupuoliskolla, mutta Eurooppaan sitä lienee turha odotella.