VW on ehtinyt esitellä lähihistoriansa aikana yhden jos toisenkin konseptiauton legendaarisen hippibussin uudesta tulemisesta. Niistä viimeisin nähtiin lähes tasan vuosi sitten, jolloin Volkkari paljasti Las Vegasin CES:ssä BUDD-e-nimisen konseptiauton. Sen muodoissa oli vain muutamia viittauksia vanhaan bussiin, mutta nekin erottuivat heti fanien silmään.
Hippibussilla riittää ystäviä Atlantin toisella puolella, ja niinpä juuri avautuneessa Detroitin autonäyttelyssä esiteltiin uusin tulkinta samasta aiheesta. Nyt kyseessä on I.D.-nimisten sähkökonseptien sarjan toinen auto, joka on ristitty I.D. Buzziksi. Nimi kuulostaa huippumodernilta, mutta muodot ovat yllättävän retrohenkiset keltavalkoista kaksivärimaalausta myöten. Klassinen junakeuladesignkin on tallella, mutta värien rajaa korostaa trendikäs ledinauha. Myös etu- ja takavalot on toteutettu vastaavalla tavalla.
Volkkarin lähes kaikki viime aikojen tutkielmat ovat olleet sähköautoja päästöskandaalikäryjen karkottamiseksi, ja I.D. Buzz jatkaa samoilla linjoilla. Retrokuorten alla piilee iso 111 kWh:n akkupaketti, ja sekä etu- että taka-akselilla on oma sähkömoottorinsa. Teholukema on hieman kasvanut junakeulabussin päivistä, ja potkua on nyt yhteensä noin 370 heppaa. Konseptibussin pitäisi kiihtyä näillä voimavaroilla vain viidessä sekunnissa nollasta 60 mailin tuntinopeuteen, ja toimintasäteeksi lupaillaan yli 430 kilometriä.
Akut pystyy lataamaan 80-prosenttisesti täyteen alle puolessa tunnissa, ja mahdolliseen tuotantoversioon voidaan tuoda myös vain takaveto. Tällöin käytettäisiin ainoastaan yhtä, vajaan 270 hevosvoiman tehon tuottavaa moottoria ja pienempää akkua, jonka kapasiteetti olisi 83 kWh. I.D. Buzz kykenee myös autonomiseen ajoon viime syksynä Pariisin autonäyttelyssä nähdyn ensimmäisen I.D-tutkielman tavoin. Auto on VW:n omien sanojen mukaan maailman ensimmäinen täysin autonominen tila-auto, ja tutkielman ratti katoaa napin painalluksella kojelaudan sisään.
Suosittelemme
Tällöin auto pystyy kulkemaan itsekseen mm. laser-, ultraääni- ja tutkasensoreiden sekä kattavan kameravarustuksen ansiosta. Etupenkitkin voi kääntää selkä menosuuntaan, jolloin I.D. Buzzista tulee liikkuva lounge autonomisesti ajettaessa. Vastaava autonominen tekniikkapaketti saattaa tulla tuotantoon vuonna 2025, ja itse autokin nähdään hyvin todennäköisesti Volkkarin tulevassa mallistossa. Sarjatuotantoversio pohjautuu VW:n MEB-perusrakenteelle, jota käytetään konsernin sähköautoissa jo muutaman vuoden päästä.