Vuonna 1971 esitelty R107-sukupolven Mercedes-Benz SL ei ole yhtä siro ilmestys kuin Pagoda-lempinimellä tunnettu edeltäjänsä, mutta Dallas-Mersunakin tunnettu R107 osoittautui varsin ajattomaksi automalliksi. Tämän sukupolven SL:ää valmistettiin nimittäin peräti 18 vuoden ajan, kunnes viestikapula siirtyi paljon modernimmalle R129:lle vuonna 1989.
1980-luvun alussa R107-korinen SL oli jo 10 vuoden ikäinen automalli, mutta silti edelleen hyvin haluttu näyttäytymisväline. Noihin aikoihin luksusluokan avoautojen tarjonta markkinoilla oli varsin niukkaa, joten moni potentiaalinen asiakas päätyi juuri Mercedes-Benz SL:ään. Reilut 40 vuotta sitten valikoiman huippuversiona toimi vuonna 1980 lanseerattu 500 SL, joka toi mukanaan 240 hevosvoimaa tuottavan viisilitraisen V8:n nelipykäläisen automaattivaihteiston parina.

Avo-Mersun perässä komeileva 500-mallimerkintä takasi myös omistajan statuksen nousun golfkerhon parkkipaikalla. Myöhemmin monet R107-sukupolven SL:tkin ovat päätyneet ruostepeikon uhreiksi laadukkaasta tekniikasta huolimatta, mutta tämän jutun yksilö on kaikkea muuta. Vuoden 1982 500 SL:n mittarissa komeilee nimittäin vain 42 mailin, eli noin 68 kilometrin ajomäärä. Vuotta kohti maileja on siis tullut noin yksi, eli kyseessä on käytännössä uusi auto 43 vuoden takaa.
Suosittelemme

Blue Green -sävyisen klassikon toi julkisuuteen Isossa-Britanniassa majaansa pitävä Mercedes SL -spesialisti SL Shop, joka on erikoistunut kaksipaikkaisten avo-Mersujen entisöinteihin. Tässä tapauksessa entisöinnille ei ollut tarvetta, mutta auto on jatkossa esillä SL Shopin tiloissa omassa ilmastoidussa ”vitriinissään” kertomassa siitä, miltä R107 on näyttänyt upouutena tehtaan jäljiltä.

SL Shopin perustaja Sam Bailey kertoi, että autossa on edelleen tallella kaikki alkuperäiset tarrat, kalkkimerkinnät ja jopa rasvatipat, jotka se on tehtaan jäljiltä saanut. Myös maalipinta näyttää kuulemma erilaiselta kuin muissa samalla värillä maalatuissa autoissa, koska tämä yksilö ei ole koskaan altistunut auringonvalolle. Virheetön nahkasisustakin tuoksuu kuin uudessa autossa, ja Michelinin XWX-renkaat ovat luonnollisesti alkuperäiset. Mercedestä ei ole myöskään koskaan rekisteröity, joten kyseessä on kuin 43 vuoden takaiseen Mersu-myymälään vievä aikakapseli.

Auto on ollut piilossa uudesta lähtien, mutta SL Shop sai kuulla siitä jo viitisentoista vuotta sitten. Mercedeksen uudesta lähtien omistanut herra Hough suostui luopumaan aarteestaan vasta nyt, ja SL Shopilla ei ole myöskään minkäänlaisia myyntiaikeita tämän auton suhteen. Firman omien tilojen lisäksi SL:ää aiotaan esitellä aika ajoin myös Ison-Britannian Mercedes-Benz Worldissa muiden tähtiteemaisten houkutusten ohella.


