Tämä Porsche ei päätynyt koskaan tuotantoon – saksalaismerkki harkitsi avoversiota ensimmäisen sukupolven Cayennesta

Porsche Cayenne juhlii tänä vuonna 20-vuotista merkkipaaluaan. Porschen ensimmäinen katumaasturi oli markkinoille tullessaan melkoinen outolintu, mutta auton ajettavuus oli omassa segmentissään tarpeeksi sporttista merkin herättämien lupausten lunastamiseksi.

Ulkonäöltään ensimmäisen polven Cayenne ei ole sen sijaan muuttunut kauniiksi edes ajan myötä. Kolhon oloinen muotoilu johtuu osittain siitä, että autossa piti käyttää kustannussyistä esimerkiksi samoja ovia VW Touaregin kanssa, jonka kanssa Cayenne jakoi perusrakenteensa. Porschella oli kuitenkin suunnitelmia Cayennen omaleimaisemmasta korimallista, jota alettiin kehittää vuonna 2002 katumaasturin ollessa jo markkinoilla.

Porsche rakensi tuolloin yksittäiskappaleen Cayennen kaksiovisesta avoversiosta, joka olisi ollut 2000-luvun alun automarkkinoilla melkoinen sensaatio. Myöhemmin avomallisten katumaasturien markkinoilla on nähty ainakin Nissan Murano, Range Rover Evoque ja Volkswagen T-Roc melko laihoin tuloksin, mutta avo-Cayenne olisi ollut lajinsa ensimmäinen. Uniikiksi jäänyt avo-Cayenne on Porsche-kielellä Package Function Model tai lyhennettynä PFM, eli se on tehty pelkäksi tutkielmaksi.

Tämän vuoksi autossa ei ole mitään avokorin vaatimia jäykisteitä, ja sillä ei voi ajaa omin voimin. Porschella oli avo-Cayennen suhteen neljä tavoitetta. Merkin väki halusi ensinnäkin saada selville, kuinka mukava auto olisi lyhennettyjen A-pilarien ja loivasti laskevan coupé-tyylisen katon myötä. Lisäksi haluttiin tietää, kuinka käytännöllinen avo-SUV olisi neliovista versiota 20 cm pidempien etuovien myötä. Tavoitteena oli myös selvittää, saisiko Porsche rakennettua korkealaatuisen ja nopeasti piiloon taittuvan kangaskaton. Viimeinen tavoite oli puolestaan haaste saada autosta hyvän näköinen.

Suosittelemme

Tämän suhteen mielipiteet jakautuivat Porschen leirissä niin jyrkästi, että autosta tehtiin kaksi versiota samaan koriin, eli se on eri näköinen kummaltakin puolelta katsottuna. Kuskin puolen takasivuikkuna on hieman isompi ja takalokasuoja suora, kun taas matkustajan puolella on käytetty hieman pienempää lasia ja kaarevampaa lasin reunaa sekä takalokasuojaan prässättyä muotopullistusta.

Erot jatkuvat perään asti. Kuljettajan puolella takavalo ja rekisterin syvennys ovat alempana hieman aikansa 911:n tyyliin, kun taas repsikan puolen takavalo ja kilven syvennys ovat huomattavasti ylempänä. Erot ulottuvat myös puskuriin sekä takalasin alareunan tienoille, mutta kumpaakaan versiota ei voi kuvailla kauniiksi.

Myös Porsche tuli siihen tulokseen, että autosta ei saa niin houkuttelevan näköistä kuin Porschen pitäisi olla. Myöskään kannattavuuslaskelmat eivät näyttäneet tarpeeksi lupaavilta, joten Targa-tyylisellä katon takaosalla varustettu avo-Cayenne jäi pelkäksi tutkielmaksi, jota ei ole uskallettu tuoda julkisuuteen ennen kuin aivan viime vuosina Cayennen kahden vuosikymmenen mittaista historiaa muisteltaessa.

LähdeCarscoops

Lue lisää