Suomalainen kelloseppäkoulutus vaarassa?





Suomalainen kelloseppäkoulutus ja -osaaminen on suurimman haasteensa edessä, sillä historiallisesti suurimpien ammatillisen koulutuksen rahoitusleikkausten lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön ehdotus ammatillisen koulutuksen uudistuksesta hyväksyttiin valtioneuvoston ylimääräisessä kokouksessa 24. huhtikuuta.

Päätöksen johdosta tutkintonimikkeiden määrä putoaa noin 360:sta vajaaseen kahteen sataan. Lopetettavien tutkintonimikkeiden joukossa on kello- ja mikromekaniikan perustutkinto, joka käytännössä yhdistetään taideteollisuusalan perustutkintoon.

Kelloseppäkoulun rehtori Tiina Parikka. Kuva: Lisa McWhirter
Kelloseppäkoulun rehtori Tiina Parikka. Kuva: Lisa McWhirter

Uudistuksen myötä opiskelijoilla on entistä suurempi vapaus ja vastuu oman tutkintonsa koulutussisältöjen suhteen ja osaamisalakohtaisten pakollisten opintojen laajuus putoaa rajusti, mikä Kelloseppäkoulun rehtori Tiina Parikan mukaan voi johtaa siihen, että tarkkaa kädentaitoa vaativan alan syventävää osaamista ei pääse vähentyvän alakohtaisen lähiopetuksen ja entistä tilkkutäkkimäisemmän kurssivalikoiman myötä syntymään – joka suoraan vaikuttaa valmistuvien osaamistasoon ja tätä kautta työllistymismahdollisuuksiin.

Kellosepän työssä vaaditaan pikkutarkkuutta.
Kellosepän työssä vaaditaan pikkutarkkuutta.

Opiskelijan on myös usein mahdotonta tietää, mitä osaamista alalla työskentelyssä vaaditaan. Tämänhetkisen luonnoksen mukaan osaamisalakohtaisia pakollisia opintoja olisi vain 45 osaamispistettä 180:stä. Uudistuksessa on täysin sivuutettu alojen erilaisuus ja sen asettamat vaatimukset alan pakollisten opintojen laajuuteen.

Kelloseppäkoulun opiskelija kellotaulun kimpussa. Kuvaaja: Heikki Kunttu
Kelloseppäkoulun opiskelija kellotaulun kimpussa. Kuvaaja: Heikki Kunttu

 

Mistä seuraavat suomalaiset kärkiosaajat?

Päätöstä siirtää tekniikan ja liikenteen alaan aiemmin kuulunut kello- ja mikromekaniikan perustutkinto taideteollisuusalan perustutkinnon alle on aiheellisesti kritisoinut myös Suomen Kelloseppäliitto ry, sillä kyseisen koulutusohjelman kasvateista poikkeuksellisen moni on noussut maailmallakin arvostetuksi osaajaksi, jopa maailman parhaiksi omalla alallaan.

Hyvinä esimerkkeinä toimivat mm. Stepan Sarpaneva, Torsti Laine ja Kari Voutilainen, joita pidetään kansainvälisestikin kellomaailman kärkiosaajina – sekä korkean teknologian vientiyritykset, jotka rekrytoivat valmistuvia mikromekaanikkoja suoraan koulusta.

Merkityksetöntä ei ole myöskään se, millaisen mielikuvan erittäin vaativaa teknistä osaamista sisältävien opintojen sijoittaminen taideteollisuusalan alle tulee antamaan potentiaalisille hakijoille, jotta vältyttäisiin opintojen keskeyttämisiltä. Miten teknisesti suuntautuneet hakijat löytävät edelleen alan koulutuksen heille mahdollisena opiskeluvaihtoehtona?

Juttua varten haastattelimme Kelloseppäkoulun rehtori Tiina Parikkaa.

Matti Airaksinen
Matti Airaksinen on Tyyliniekan ja sen kelloihin erikoistuneen sisarjulkaisu Stylefellow'n perustaja ja päätoimittaja. Tyyli- ja kellointoilun lisäksi hän harrastaa valo- ja videokuvaamista, ruoanlaittoa ja matkailua. Vapaa-aika kuluu pääasiassa perheen parissa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...