Romukuntoisten Teslojen virta Pohjois-Amerikasta Ukrainaan voi olla vaarassa loppua

Yhdysvalloista ja Kanadasta päätyy vakuutusyhtiöiden kautta vaurioituneita sähköautoja Ukrainaan, jossa mekaanikot korjaavat ja myyvät niitä korkeista polttoainekustannuksista kärsiville.

Ajat uutuuttaan kiiltelevällä sähköautollasi, kun joudut suhteellisen pieneen onnettomuuteen, jonka jälkeen vakuutusyhtiö lunastaa romuttuneen auton. Kuulostaako tutulta? Kyseessä on valitettava muistutus siitä, kuinka kalliiksi Teslan kaltaisille monimutkaisille sähköautoille pientenkin korjausten tekeminen voi tulla.

Tämä on erityisesti huomattu Ukrainassa, jossa toisen romu voikin olla toisen aarre. Venäjän hyökkäyssodan alla taistelevassa maassa mekaanikot ovat valmiita käärimään hihansa romukuntoisten ajoneuvojen kanssa, joiden pelkkiä akkuja pidetään liian vaarallisina korjattavaksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Ukrainasta on mahdollista ostaa jotain uusiakin sähköautoja, mutta sotaa käyvän maan uusien sähköautojen myynti on luonnollisesti vähäistä. Silti noin yhdeksän prosenttia uusista rekisteröidyistä ajoneuvoista on Ukrainassa sähköautoja, mikä osin selittyy maahan tuotujen käytettyjen ja usein romukuntoisten sähköautojen ahkeralla korjaamisella. Rekisteröityjen sähköautojen määrä onkin suunnilleen kaksi kertaa suurempi kuin naapurivaltioissa Tšekin tasavallassa ja Puolassa, joissa käytettyjen sähköautojen kunnostaminen on myös harvinaisempaa.

Ukrainalle sekä muille maille, kuten Nigerialle ja Yhdistyneille arabiemiirikunnalle, Yhdysvallat ja Kanada ovat todellinen edullisten sähköautojen kultakaivos. Itä-Ukrainan Dniprossa sijaitsevan korjausliikkeen omistaja Ivan Malakhovsky kertoo, että hänen liikkeensä pystyy käsittelemään noin sata Teslaa kuukaudessa, joista merkittävä osa tulee vaurioituneina ulkomailta.

Malakhovsky ja muut mekaanikot ympäri maata luottavat ensisijaisesti alkuperäisosiin korjaustöissään aina kun se vain on mahdollista. Toisinaan voidaan yhdistää jopa kahden tai kolmenkin pelastetun ajoneuvon komponentteja, jotta saadaan aikaiseksi yksi toimiva sähköauto. Lisäksi ylimääräiset akkukennot saavat usein uuden elämän sähköpolkupyörissä.

Suosittelemme

Tämä ei ole kuitenkaan uusi ilmiö, sillä se on alkanut jo ennen Venäjän hyökkäystä. Sota ja sen kerrannaisvaikutukset polttoaineiden hintoihin ovat vain räjäyttäneet vaurioituneiden sähköautojen tuonnin ja korjaamisen nykyisiin mittasuhteisiin. Ilmiö on myös merkinnyt sitä, että sähköautoja koskevat stereotypiat ovat hieman erilaisia Ukrainassa, kuin muualla länsimaissa.

“Täällä on jo vitsi, että kaikki köyhät ajavat sähköautoilla, ja rikkaat ihmiset ajavat bensiiniautoilla”, Malakhovsky heittää. “Tesla on tavallisten ihmisten suosima auto, koska sen huoltaminen on meillä halpaa.”

Ei ole yllättävää, että vaurioituneiden sähköautojen virta Yhdysvalloista ja Länsi-Euroopasta on alkanut kiinnittää myös lainsäätäjien ja akkujen kierrättäjien huomion. Vaikka vakuutusyhtiöt voivat olla varovaisia vaurioituneiden sähköautojen suhteen, kierrättäjät kaikkialla maailmassa tunnustavat, että ne ovat haluttujen materiaalien osalta arvokkaita. Samaan aikaan hallitukset ovat innokkaita muuttamaan valtioitaan energiariippumattomiksi, ja siksi niitä kannustetaan myös kierrätysteollisuuden edistämiseen.

Tämä tarkoittaa jo sitä, että länsimaissa romukuntoisiksi katsottujen sähköautojen virta Länsi-Euroopasta alkaa kuivua ukrainalaisille korjaamoille. Se on iso sääli, koska moinen järjestely on omalla tavallaan hyvinkin toimiva. Vanhemmat tai ajamisen kannalta pikkuvikaiset sähköautot löytävät näin tiensä maihin, joissa niille on huutava tarve.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat