Romukuntoisten Teslojen virta Pohjois-Amerikasta Ukrainaan voi olla vaarassa loppua

Yhdysvalloista ja Kanadasta päätyy vakuutusyhtiöiden kautta vaurioituneita sähköautoja Ukrainaan, jossa mekaanikot korjaavat ja myyvät niitä korkeista polttoainekustannuksista kärsiville.

Ajat uutuuttaan kiiltelevällä sähköautollasi, kun joudut suhteellisen pieneen onnettomuuteen, jonka jälkeen vakuutusyhtiö lunastaa romuttuneen auton. Kuulostaako tutulta? Kyseessä on valitettava muistutus siitä, kuinka kalliiksi Teslan kaltaisille monimutkaisille sähköautoille pientenkin korjausten tekeminen voi tulla.

Tämä on erityisesti huomattu Ukrainassa, jossa toisen romu voikin olla toisen aarre. Venäjän hyökkäyssodan alla taistelevassa maassa mekaanikot ovat valmiita käärimään hihansa romukuntoisten ajoneuvojen kanssa, joiden pelkkiä akkuja pidetään liian vaarallisina korjattavaksi Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Ukrainasta on mahdollista ostaa jotain uusiakin sähköautoja, mutta sotaa käyvän maan uusien sähköautojen myynti on luonnollisesti vähäistä. Silti noin yhdeksän prosenttia uusista rekisteröidyistä ajoneuvoista on Ukrainassa sähköautoja, mikä osin selittyy maahan tuotujen käytettyjen ja usein romukuntoisten sähköautojen ahkeralla korjaamisella. Rekisteröityjen sähköautojen määrä onkin suunnilleen kaksi kertaa suurempi kuin naapurivaltioissa Tšekin tasavallassa ja Puolassa, joissa käytettyjen sähköautojen kunnostaminen on myös harvinaisempaa.

Ukrainalle sekä muille maille, kuten Nigerialle ja Yhdistyneille arabiemiirikunnalle, Yhdysvallat ja Kanada ovat todellinen edullisten sähköautojen kultakaivos. Itä-Ukrainan Dniprossa sijaitsevan korjausliikkeen omistaja Ivan Malakhovsky kertoo, että hänen liikkeensä pystyy käsittelemään noin sata Teslaa kuukaudessa, joista merkittävä osa tulee vaurioituneina ulkomailta.

Suosittelemme


Malakhovsky ja muut mekaanikot ympäri maata luottavat ensisijaisesti alkuperäisosiin korjaustöissään aina kun se vain on mahdollista. Toisinaan voidaan yhdistää jopa kahden tai kolmenkin pelastetun ajoneuvon komponentteja, jotta saadaan aikaiseksi yksi toimiva sähköauto. Lisäksi ylimääräiset akkukennot saavat usein uuden elämän sähköpolkupyörissä.

Tämä ei ole kuitenkaan uusi ilmiö, sillä se on alkanut jo ennen Venäjän hyökkäystä. Sota ja sen kerrannaisvaikutukset polttoaineiden hintoihin ovat vain räjäyttäneet vaurioituneiden sähköautojen tuonnin ja korjaamisen nykyisiin mittasuhteisiin. Ilmiö on myös merkinnyt sitä, että sähköautoja koskevat stereotypiat ovat hieman erilaisia Ukrainassa, kuin muualla länsimaissa.

“Täällä on jo vitsi, että kaikki köyhät ajavat sähköautoilla, ja rikkaat ihmiset ajavat bensiiniautoilla”, Malakhovsky heittää. “Tesla on tavallisten ihmisten suosima auto, koska sen huoltaminen on meillä halpaa.”

Ei ole yllättävää, että vaurioituneiden sähköautojen virta Yhdysvalloista ja Länsi-Euroopasta on alkanut kiinnittää myös lainsäätäjien ja akkujen kierrättäjien huomion. Vaikka vakuutusyhtiöt voivat olla varovaisia vaurioituneiden sähköautojen suhteen, kierrättäjät kaikkialla maailmassa tunnustavat, että ne ovat haluttujen materiaalien osalta arvokkaita. Samaan aikaan hallitukset ovat innokkaita muuttamaan valtioitaan energiariippumattomiksi, ja siksi niitä kannustetaan myös kierrätysteollisuuden edistämiseen.

Tämä tarkoittaa jo sitä, että länsimaissa romukuntoisiksi katsottujen sähköautojen virta Länsi-Euroopasta alkaa kuivua ukrainalaisille korjaamoille. Se on iso sääli, koska moinen järjestely on omalla tavallaan hyvinkin toimiva. Vanhemmat tai ajamisen kannalta pikkuvikaiset sähköautot löytävät näin tiensä maihin, joissa niille on huutava tarve.

LähdeCarscoops

Lue lisää