Ranskan presidenttien virka-autot ovat luonnollisesti edustaneet paikallisia merkkejä jo aikojen alusta lähtien. Erityisen mieliinpainuvia ovat olleet Élysée-palatsin edustaa koristaneet isot Citroënit, joiden perinteitä jatkaa nyt Stellantis-konsernin ranskalaishaaran premium-brändi DS:n uusin luomus.
Kyseessä on uunituore DS N°8, jonka siviilimalli on nähty jo ennakkokiertueella Suomessakin. Auto on viistoperäinen crossover, joka on kuitenkin paljon vähemmän katumaasturimainen kuin Emmanuel Macronia viimeksi palvellut panssaroitu DS7 Crossback. DS N°8 on moderni täyssähköauto, johon on yritetty tuoda muutamia muotoilupiirteitä alkuperäisestä DS:stä, eli Citroënin tarunhohtoisesta isosta kissasta.

Perinteiden kannalta Ranskan presidentin uusi virka-auto on nappivalinta, koska alkuperäinen DS sattui esimerkiksi pelastamaan salamurhayrityksen kohteeksi joutuneen Charles de Gaullen hengen. Sitikan ”iso kissa” pääsi attentaatin tekijöiltä karkuun kaasunestejousituksensa ansiosta tyhjäksi ammutusta kahdesta renkaasta huolimatta. Toisen maailmansodan päättymisen 80-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä esitelty uusi virka-auto on nykytyyliin panssaroitu, mutta kaasunestejousitusta siitäkään on turha enää hakea.
Emmanuel Macronin käyttöön päätyvä yksittäiskappale on saanut pintaansa uniikin Sapphire Blue -värin, joka saa kontrastia kiiltävän mustista osista. DS:n Luminascreeen-maski hohtaa puolestaan sinisenä, valkoisena ja punaisena Ranskan lipun värien mukaisesti. Autossa on myös lipputangot etulokasuojissa, avattava kangaskatto paraatikäyttöä silmälläpitäen sekä Ranskan lipun värejä yhdisteleviä merkkejä.

Sininen värimaailma jatkuu sisustassakin, joka on verhoiltu Dream Blue -sävyisellä alcantaralla ja nappanahalla. Sisätiloja on vielä höystetty laskostetuilla oviverhoiluilla, helmenvalkoisilla kontrastiompeleilla sekä Focalin äänentoistojärjestelmällä. Perinteisten puupaneelien sijasta kojelautaa ja ovipaneeleiden etuosia koristavat erityiset olki-intarsiat, jotka onnistuvat tekemään suorastaan taiteellisen vaikutelman. Virka-auton erikoisuuksiin kuuluvat myös ”kelluvan” keskikonsolin alle ja tuulilasin alareunaan sovitetut erikoislaitteet, joista ainakin osa liittynee hälytysvaloihin sekä sireeneihin.
DS ei ole kertonut auton tarkkoja teknisiä tietoja, mutta toimintasäde on kuulemma parhaimmillaan 750 kilometriä. Tästä päätellen virka-auto on tehty etuvetoisen Long Range -version pohjalta, jossa on 97,2 kWh:n akkupaketti ja 245-heppainen sähkömoottori. Tämän yksilön panssaroinnilla lienee kuitenkin vaikutuksensa numeroarvoihin.

Pyörien päälle nostetulta Ranskan lipulta vaikuttavaa virka-autoa vaivaa vain yksi ongelma, josta DS ei tämän yksilön kohdalla mainitse luonnollisesti yhtään mitään. Macron kulkee nimittäin ulkomaisella autolla, koska DS N°8 valmistetaan Stellantis-konsernin synergiasyistä Italian Melfin tehtaalla.





