Tähän asti vakionopeussäädin on ainoastaan pitänyt auton nopeuden samana. Kehittyneempänä, adaptiivisena versiona se on huolehtinut myös etäisyyden säilyttämisestä edellä ajavaan autoon nähden. Nyt Porsche on laittamassa konseptin uusiksi.
Porschen kehittämän InnoDrive -järjestelmän tavoitteena on selvittää mutka parhaalla mahdollisella tavalla ja kuljettajan tarvitsee vain ohjata. Tämä järjestelmä tarjoaa myös kovaan mutka-ajoon tottumattomille mahdollisuuden nauttia turvallisesta mutkittelusta, nopeudesta tinkimättä. Suunnittelijoiden mielessä onkin ollut päällimmäisenä sana “jännitys”.
InnoDrive järjestelmä ajattaa auton mutkan läpi enintään 0,7 G:n sivuttaisvoimalla ja ottaa huomioon myös tienpinnan tyypin ja laadun, sekä mutkan muodot ja pituuden navigaatiojärjestelmän avustuksella.
Porsche väittää järjestelmän myös alentavan polttoaineen kulutusta jopa kymmenen prosenttia ja matka-aikaa jopa kaksi prosenttia. Siis hetkinen – nopeammin ja pienemmällä polttoainemäärällä? Tämä perustuu siihen, että järjestelmä osaa välttää turhat jarruttelut mutkassa ja säätää ulostuloon oikeaoppisesti kaasua. Järjestelmällä on siis auton suorituskykyyn ja ajotaitoon kovempi luotto kuin kuskilla.
Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mihin malleihin Porsche tuo InnoDrive-järjestelmän ensimmäisenä. Ehkä joku kokonaan uusi malli…