Pariisin autonäyttely avaa ovensa alkavan viikon loppupuolella, ja monista siellä esiteltävistä uutuusmalleista on jo julkistettu täydelliset kuvat ja tiedot. Audi haluaa kuitenkin pitää jännitystä yllä loppuun saakka. Ingolstadtin rinkulamerkki antoi julkisuuteen vasta muutaman tiiserikuvan upouudesta Q5:stä, ja tarkempia tietoja sekä kuvia joudutaan odottelemaan vielä muutama päivä.
Yhdessä kuvassa näkyy noin puolet Q5:n nokasta. Otoksesta selviää, että keskikokoiseen katumaasturiin tulee samantyyppiset lokasuojanpullistukset kuin mm. tuoreessa A5:ssä. Tyyli muuttuu muutenkin selvästi entistä särmikkäämmäksi, ja single frame -maski ulottuu nyt valoihin asti ison Q7:n tapaan. Tämä muotoilukikka erottaa Audin SUV:t merkin muusta mallistosta.
Salavalokuvista on jo käynyt ilmi, että Q5:n kattoprofiili pysyy pitkälti entisellään. Myös takapäässä on tuttua näköä, mutta linjat terävöityvät sielläkin. Nykyinen Q5 on ollut sen verran suuri menestys, että Audi ei halua muuttaa hyväksi havaittua reseptiä liiaksi. Peltien alla tapahtuu kuitenkin paljon, ja Q5 saattaa keventyä mallivaihdoksessa jopa 20 prosentin verran. Ulkomitatkin kasvavat selvästi, koska Audin mallistossa täytyy säilyä selvä hajurako Q3:een, jonka seuraava sukupolvi on myöskin selvästi nykymallia isompi.
Suosittelemme
Uusi Q5 siirtyy varustelunsa osalta kertaheitolla aivan luokkansa kärkeen, ja jopa itsenäisen ajon ruuhkatilanteissa ja autotalleissa mahdollistavat systeemit saattavat olla autossa vakiona. Ergonomiassa satsataan entistä enemmän isoihin kosketusnäyttöihin, ja vapaasti ohjelmoitavissa olevaa virtuaalista mittaristoa hienosäädetään. Lisäksi Q5:een saa Audin muista uutuuksista tutut matriisiledivalot.
Nykyisen Q5:n aloitusmalleihin on saanut etuvedon, mutta sille on ollut sen verran vähän kysyntää, että kaikki uudet Q5:t raapivat joka nurkasta. Sekä bensa- että dieselpuolella tarjolle tulee erityisen säästeliäät Ultra-versiot, ja myöhemmin myyntiin saadaan myös ensimmäiset pistokehybridi-Q5:t. Pelkällä sähköllä pitäisi tällöin päästä jopa 70 kilometrin matka. Lisäksi mallivalikoimaa täydentää ensimmäistä kertaa RS Q5, jonka pellin alla möyryää noin 400-heppainen turboviitonen. Kerromme uudesta Q5:stä lisää, kun se paljastetaan koko komeudessaan loppuviikosta.