Olisiko aika uusia vaatekaapin sisältö? Parhaat vinkit projektin rahoittamiseen

Toimitus

Kevään tullen on aika pakata talvivaatteet talteen ja siirtyä kevyempään vaatetukseen. Tämän myötä monesti tulee ajankohtaiseksi myös halu tai tarve uudistaa vaatevalikoimaa. Syitä tähän on monia – vuoden varrella muuttunut tyyli, vaatekoon muuttuminen tai muuten vain kaipuu suurelle uudistukselle omassa tyylissä.

Kun haaveena on laittaa koko vaatekaapin sisältö uusiksi, saattaa raha kuitenkin nousta ongelmaksi. On kuitenkin aina parempi sijoittaa laatuun, sillä laadukkaat vaatteet kestävät paremmin aikaa ja voivat näin ollen olla pitkällä tähtäimellä jopa edullisempia kuin helposti rikkoutuva pikamuoti. Kertasijoituksena tällainen uudistus saattaa kuitenkin käydä lompakon päälle, joten tässä muutama vinkki koko projektin rahoittamiseen.

Lainasta ei kannata maksaa liikaa

Lainojen kilpailuttaminen on tärkeää, jotta voi löytää itselleen sopivan ja edullisen lainan. Tänä päivänä kilpailutusta ei edes tarvitse tehdä ottamalla itse eri luotonmyöntäjiin yhteyttä lainatarjouksia saadakseen, vaan esimerkiksi Rahalaitos.fi voi hoitaa koko prosessin hakijan puolesta vain yhdellä lainahakemuksella.

Hakemukseen täytetään haluttu lainasumma ja -aika sekä muut tarvittavat tiedot ja palvelu kilpailuttaa lainatarjoukset. Tämän jälkeen pääsee vertailemaan eri pankkien ja rahoituslaitosten tarjoamia korkoja, maksuaikoja ja muuta relevanttia tietoa.

Useimmat meistä ottaa jossain vaiheessa elämää lainaa monenlaisiin tarkoituksiin, kuten remonttiin, lomamatkaan tai vaikka auton huoltamiseen. Myös tällaisen suuren vaatekaapin uudistuksen kohdalla laina voi siis tulla kysymykseen, mutta koskaan ei kannata tarttua ensimmäiseen vastaan tulevaan lainatarjoukseen. Silloin saattaa huomaamattaan joutua maksamaan lainastaan kohtuuttomasti, sillä luotonmyöntäjien hinnoittelussa on merkittäviä eroja.

Lainan suunnittelu ja budjetointi

Ennen lainan ottamista tulisi tehdä budjetti ja arvioida, kuinka paljon rahaa jää kuukausittain kulutusta varten. Lainan maksuerät voivat nimittäin vaikuttaa talouteen hyvinkin pitkään, joten niiden on syytä olla sen suuruisia, että niistä selviää varmasti kuukausittain. Tarvittavan lainasumman suhteen kannattaa olla realistinen, vaikka suuri laina saattaakin tuntua houkuttelevalta.





Helppo tapa arvioida tarvittava lainasummaa voi olla niin sanottu ikkunashoppailu eri verkkokaupoissa. Halutut tuotteet voi lisätä ostoskoriin ja nähdä suurpiirteisen loppusumman. Heräteostoksia kannattaa välttää ja lisätä koriin vain sellaisia tuotteita, joista olisi oikeasti iloa vaatekaapissa. Näin saa hieman osviittaa siitä, paljonko lainaa kannattaa oikeasti hakea.

Maksuaikaa valittaessa pitää huomioida kuukausittaiset tulot ja menot. Pitkä maksuaika kasvattaa luotolle luonnollisesti enemmän korkoa, mutta kuukausierien suuruus pysyy kohtuullisempana. Laina on tietysti hyvä pyrkiä maksamaan pois niin nopeasti kuin oma talous sen vain sallii.

Pienikin arjen säästö auttaa

Käytännössä uutta vaatekaappia voi kerryttää myös pikkuhiljaa ja säästää muista kuukausittaisista menoista. Kilpailuttaminen voi tällöinkin olla aiheellista, sillä moniin palveluihin voi sen avulla saada myös edullisempia sopimuksia. Myös esimerkiksi sähkösopimus sekä netti- ja puhelinliittymät kannattaa kilpailuttaa säännöllisin väliajoin.

Myös tarjouksia seuraamalla voi pyrkiä suosimaan edullisempia vaihtoehtoja. Laadusta ei toki kannata joissakin asioissa tinkiä, sillä huonolaatuisia tuotteita saattaa joutua korvaamaan useammin niiden hajoamisen vuoksi. Tämä pätee myös muuhun kuin vaatteisiin.

Uusimmat

Opelin takavetoiset voimaversiot ovat merkin nykymalliston valossa vain kaukainen muisto, joten harva uskoisi, että reilut kolme vuosikymmentä sitten maailman nopein neliovinen tuotantoauto oli omaa sukua Opel. Asiaa selittää paremmin se, että tämän projektin toisena osapuolena toimi Lotus.
Nykyään isojen luksussedanien pelikenttä on lähes täysin saksalaisten premium-merkkien hallussa, mutta reilut puoli vuosisataa sitten asia oli vielä toisin. Esimerkiksi Fiatin tarjonta ulottui kaiken kansan pikkuautoista edustussedaniin, joka jäi kuitenkin italialaismerkin osalta lajinsa viimeiseksi.
SEMA Shown kohokohtiin ovat jo vuosia kuuluneet Ringbrothersin luomukset, joiden sarja saa jatkoa tänäkin vuonna.
Alfa Romeo ja Maserati ovat monikansalliseen Stellantis-konserniin kuuluvia italialaismerkkejä, joista kummallakaan ei ole mennyt viime vuosina erityisen hyvin. Ratkaisua tilanteeseen haetaan merkkien entistä tiiviimmästä yhteistyöstä, joka koskettaa myös Alfan ja Maseratin yksilöintiohjelmia.
Subaru Imprezan WRX STI -versiot nousivat ympäri maailmaa kulttimaineeseen, mutta Euroopassa niitä ei enää myydä. Muuallakin maailmassa tarjolla on ainoastaan miedompi WRX porrasperäisenä versiona, joka saattaa kuitenkin saada jälleen tulevaisuudessa seuraa tulisemmasta STI:stä.