1950-luvun urheiluautot ovat kauniita kuin karamellit, mutta suorituskyvyn osalta niillä ei ole useimmiten mitään jakoa nykysporteille. Frontline Carsin rakentama MGA on kuitenkin toista maata.
Brittispesialisti julkaisi kuvat MGA Factory Edition -nimisestä luomuksestaan ennen kuin se debytoi Goodwood Members’ Meeting -tapahtumassa myöhemmin tämän kuun aikana. Umpikattoisena coupéna ja avomallisena roadsterina tarjottava auto tehdään alkuperäisten 1950-luvun MGA-mallien pohjalta, jotka entisöidään täysin. Ulkoasu säilyy pitkälti originaalina, mutta valot vaihtuvat moderneihin ledeihin ja klassikon alla pyörivät uudet 15-tuumaiset pinnavanteet. Lisävarusteena saatavilla ovat myös Dunlop-tyyppiset alumiinivanteet, jotka pienentävät jousittamatonta massaa ja kohentavat käsiteltävyyttä.

Sisusta räätälöidään puolestaan kattavasti asiakkaan toiveiden mukaisesti. Retrotyyliset mittarit ovat Smithsin käsialaa, ja ovitaskut lisäävät kaksipaikkaisen avon käytännöllisyyttä. MGA:han sovitetaan myös moderni äänentoistojärjestelmä piilotetulla käyttöpaneelilla, jolloin klassinen tyyli ei kärsi. Kaksi kaiutinta ja diskanttia, vahvistin sekä Bluetooth-yhteys varmistavat kuitenkin, että soundit ovat tätä päivää. Mukavuudenhaluisille asiakkaille tarjotaan myös sähkölaseja, penkinlämmitystä, ilmastointia sekä älypuhelimen langatonta laturia.

Urheiluautossa tärkeämpää lienee kuitenkin pellin alla piilevä tekniikka. MGA:n alkuperäinen voimanlähde korvataan Ford-lähtöisellä kaksilitraisella Duratec-nelosella, joka tuottaa 228 hevosvoimaa ja 241 newtonmetriä. Mazdasta lainattuun viisipykäläiseen manuaaliin yhdistetty pannu takaa varsin kiihkeän kulun vain 815 kilon painoisessa autossa. 60 mailin tuntinopeus (96 km/h) saavutetaan 4,8 sekunnissa, ja huippunopeus on peräti 250 km/h.

Jos tämä ei riitä, tarjolla on myös 2,5-litrainen moottori josta irtoaa jo 294 heppaa ja 330 newtonia. Niiden turvin 60 tuntimailia on taulussa vain 4,1 sekunnissa, mutta huippunopeus pysyy ennallaan. Näillä suoritusarvoilla alustaakaan ei ole voitu jättää ennalleen. Taka-akselin alkuperäinen lehtijousitus korvataan täysin säädettävällä viisitukivartisella ratkaisulla. Autossa on myös sähköinen ohjaustehostus, lukkoperä sekä modernit jarrut kaksi- ja nelimäntäisillä satuloilla.
Suosittelemme
MGA Factory Editionia saa sekä oikean- että vasemmanpuoleisella ohjauksella. Tilauksia otetaan jo vastaan ja ensimmäisten asiakasautojen luovutuksia lupaillaan kesälle 2026, mutta hinnoista ei kerrota vielä mitään.

