15 vuotta sitten menehtynyt amerikkalaisnäyttelijä Paul Newman tunnettiin myös kilpa-autoilijana ja nopeiden autojen ystävänä. Siviilissä mies suosi huomaamattomia farmari-Volvoja, joiden tekniikka oli jotakin aivan muuta kuin tehtaan jäljiltä.
Newmanilla oli esimerkiksi vuoden 1988 740 farmari, jota vauhditti Buick GNX:stä lainattu turbo-V6 Borg Warnerin viisivaihteiseen manuaaliin ja jämäköitettyyn alustaan yhdistettynä. Tämä auto myytiin maaliskuussa hieman alle 90 000 dollarilla, ja nyt tarjolla on hieman uudempi farkku-Volvo Paul Newmanin jäämistöstä.

Tämä auto on ruotsalaismerkin viimeiseksi jäänyt iso takavetofarkku, eli 900-sarjan evoluutioversiona toiminut V90 vuodelta 1998. Auton rakensi Newmanin kisatiimi vuonna 2007 yllätyslahjaksi vain vuotta myöhemmin kuolleelle näyttelijälle. Farmarin Volvette-lempinimi kertoo jo olennaisimman, eli kartanoautoa vauhdittaa Chevrolet Corvettesta lainattu tekniikka.

Nokalla murisee Chevyn kuusilitrainen LS2-veekasi GM:n neliportaisen automaatin parina. C6-sukupolven Corvettesta tuttu voimanlähde tuottaa reilusti yli 400 hevosvoimaa, mutta esimerkiksi kardaaniakseli on edelleen alkuperäinen ja sitä on ainoastaan lyhennetty. Lisäksi vaihteenvalitsimen vivustoja on hienosäädetty Volvon keskikonsolin ehdoilla ja auton sähköt tehty niin, että GM:n ja Volvon järjestelmät pelaavat yhteen.

Myyntitekstin mukaan etujousituksesta löytyy myös joitakin Porsche 911:n osia, joita ei ole kuitenkaan määritelty tarkemmin. Muuten auto on pitkälti alkuperäistä Volvoa, mutta ainutlaatuisen yksilön statuksesta muistuttavat esimerkiksi Paul Newmanille omistettu laatta kojelaudassa sekä takaluukun V06-lätkä.
Auton mukana tulevat kaikki alkuperäiset käyttöohjekirjat ja jopa Volvon oma kuusipyttyinen moottori vaihteistoineen. Tällaisella historialla varustetun yksilön hinnan luulisi kohoavan korkeuksiin, mutta RM Sotheby’s -huutokauppakamari on arvioinut auton ennakkohinnaksi vain 20 000 – 25 000 dollaria. Tätä kirjoitettaessa ”Volvettesta” on kuitenkin tarjottu jo 40 000 taalaa.


