Mikä onkaan vähiten haluttu Ferrari?

Kaikista automerkeistä, jopa Ferrarista, löytyy se kaikkein vähiten haluttu malli.

Ferrari kuuluu kiistatta maailman halutuimpiin autonvalmistajiin. Monet sen vähän valmistetuista automalleista on myyty loppuun, ennen kuin ne ehtivät edes jälleenmyyjien hoteisiin. Tämä saakin aikaan mietiskelyä, mikä voisi olla se kaikkein vähiten haluttu Maranellon ori.

Joidenkin fanien mielestä Ferrari ei ole aito Ferrari, ellei sen konepellistä löydy kuuluisaa takajaloilleen noussutta mustaa hevosta. Siksi onkin mainittu Dino 206 GT, sekä Dino 246 GT ja GTS -mallit, jotka jo uusina olivat kiistanalaisia autoja. Tämä ei ole kuitenkaan estänyt näiden autojen hintoja kapuamasta kuusinumeroisiksi, joten nämä täytyy sulkea tästä kilpailusta ulos. Usein on mainittu myös Dino 308 GT, joka vähemmän kauniista ulkomuodostaan huolimatta on sekin työmiehen lompakon ulottumattomissa. Tämä 70-luvun terävälinjainen malli on kuitenkin jo lähempänä totuutta, sillä katseet kannattaa tässä tapauksessa suunnata kantikkaasta muotoilusta tutulle 80-luvulle.

Vuonna 1980 tuotantoon putkahtanut Ferrari Mondial ei ole mikään Dino-malli, mutta laiskasta suorituskyvystään kuuluisa auto ei taatusti ole mikään hintaennätysten rikkoja. Auto suunniteltiin alun perin 308 GT4:n korvaajaksi. Mondial tarvitsi peräti yhdeksän piinallisen pitkää sekuntia aikaa tavoittaakseen maagisen 100 km/t. Kuka haluaa ajaa tänä päivänä Ferrarilla, joka joutuu suorituskykynsä osalta tavanomaisten perheautojenkin nöyryyttämäksi?

Suosittelemme

Myös Ferrari 365 GT4 2+2 kuuluu autonvalmistajan omituisten otusten kerhoon. Auton ulosanti ei näytä seksikkään nopealta superautolta, jollaiselta Ferrarin kuuluisi useimpien silmissä näyttää. Asiaa ei myöskään auta, että Ferrari piti mallia tuotannossa ennätykselliset 17 vuotta, joten mallia löytyy edelleen Ferrariksi runsaasti, ja vaikuttaa auton arvoon.

Aina voi huvikseen tarkistaa myös Nettiauton tarjonnan. Kirjoitushetkellä halvin Ferrari näyttäisi vain vaivoin alittavan 50 000 euron rajapyykin. Tämä auto olisi Ferrari 400i vuosimallia 1984, ja kun vaihteistokin on vielä automaatti, niin varsinaisesta kilpa-automaisesta vauhdin hurmasta ei tämänkään yksilön kanssa voida puhua. Seuraavaksi halvin tarjokas vuosimallin 1990 Ferrari 348 onkin sitten jo 70 000 euron luokkaa, ja myös jo huomattavasti linjakkaamman näköinen Fefe.

LähdeCarscoops

Lue lisää