Mercedes-Benzin toimitusjohtaja pelkää, että Euroopan autoteollisuus romahtaa

Mercedes-Benz oli vielä muutama vuosi sitten vakuuttunut, että täyssähköautot ovat Euroopan tulevaisuus. Vuonna 2021 merkin edustajat arvelivat, että polttomoottori-Mersujen myynti päättyisi kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä siellä missä markkinat tämän sallivat.

Sittemmin stuttgartilaiset ovat luopuneet jalosta tavoitteestaan karun todellisuuden edessä, ja nyt vuorossa on todellinen 180 asteen käännös aikaisemmista puheista. Mercedes-Benzin toimitusjohtaja ja Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen puheenjohtaja Ola Källenius kertoi nimittäin saksalaiselle Handelsblattille, että Euroopan autoteollisuus saattaa romahtaa jos EU pitää kiinni tavoitteestaan kieltää uudet polttomoottoriautot vuodesta 2035 lähtien.

Källenius totesi, että tosiasiat pitää ottaa huomioon tai muuten Euroopassa ajetaan täysillä päin seinää. Hänen mielestään hiilidioksidipäästöjä täytyy tietysti vähentää, mutta se pitää tehdä teknologianeutraalilla tavalla ja taloutta ei sovi unohtaa. Ola Källenius ennusti, että jos EU pitää kiinni kiellostaan, ihmiset ryntäävät ostamaan bensa- ja dieselautoja ennen aikarajan täyttymistä. Tästä ei ole ainakaan apua ilmastotalkoissa.

Suosittelemme


Tällä hetkellä sähköautot eivät ole Euroopassa vielä lähelläkään 100 prosentin markkinaosuutta, jota EU tavoittelee. Kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana polttomoottorittomien autojen osuus myynnistä oli ainoastaan 17,5 prosenttia EU-maissa, Isossa-Britanniassa ja EFTA:n alueella, eli Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa ja Sveitsissä. ACEA:n data kertoo myös, että pistokehybridien siivu koko myyntikakusta oli vain 8,7 prosenttia. Perinteisten hybridien osuus oli puolestaan 35 prosenttia, mutta tässä luvussa ovat mukana myös miedot hybridit joita monet eivät laske ollenkaan ”oikeiden” hybridien joukkoon.

Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology
Kuva: Mercedes-Benz

EU:n kielto ei ole välttämättä vielä aivan kiveen hakattu, ja siitä on tarkoitus keskustella tulevina kuukausina. Euroopan komission edustajat ilmoittivat vielä viime maaliskuussa, että uusien autojen nollapäästötavoitteesta vuodesta 2035 alkaen ei olla luopumassa, mutta kieltoa voidaan kuitenkin arvioida vielä uudestaan.



Mercedeksellä on asiassa vahvasti myös oma lehmä ojassa, koska sähköautot vastasivat tämän vuoden alkupuoliskolla ainoastaan 8,4 prosentista merkin maailmanlaajuisesta myynnistä. Viime vuoden vastaavana ajankohtana niiden osuus oli vielä 9,7 prosenttia. Jos mukaan lasketaan myös pistokehybridit, sähköistettyjen mallien osuus Mersun myyntikakusta vuoden 2025 ensimmäisen puoliskon aikana oli 20,1 prosenttia.

Mercedes-Benz CLA
Kuva: Mercedes-Benz

Nähtäväksi jää, kuinka EU reagoi tilanteeseen. Polttomoottoriautojen täyskiellon sijasta Brysselissä voitaisiin päätyä vaikkapa sellaiseen ratkaisuun, joka sallisi sähköautojen lisäksi ainakin pistokehybridien ja ehkäpä myös täyshybridien myynnin vuoden 2034 jälkeenkin.

Kuva: Mercedes-Benz


Lue lisää