Ferrarin manuaalivaihteisto pykäliä perille ohjaavalla kulissilla saa kuolan valumaan entusiastien suusta, mutta uusiin Ferrareihin ei ole saanut käsin hämmennettävää laatikkoa sitten vuoden 2012 Californian. Asia saattaa kuitenkin muuttua lähitulevaisuudessa.
Ensimmäiset ennusmerkit tästä kuultiin, kun Maranellon merkin F1-kuskina aloittanut Lewis Hamilton kertoi unelmastaan tuoda Ferrarin Icona-erikoismallien valikoimaan tarunhohtoisen F40:n moderni tulkinta manuaalivaihteistolla höystettynä. F40 sai kunnian olla viimeinen Enzo Ferrarin tuotantoon siunaama auto, ja se oli toiseksi viimeinen super-Ferrari manuaalilaatikolla. F40:n seuraajana toimineessa F50:ssä käytettiin vielä manuaalia, mutta 2000-luvun Enzossa siirryttiin jo F1-vaikutteiseen sekventiaalivaihteistoon.

Ferrari luopui manuaalista reilu vuosikymmen sitten, koska siihen päätyneiden asiakkaiden osuus alkoi olla jo mikroskooppista luokkaa. Viime vuosina manuaalilaatikon status on kuitenkin kohonnut aivan uusiin ulottuvuuksiin erikoisautopuolella. Kun lähes kaikki uudet autot alkavat olla automaatteja tai kokonaan vaihteistottomia sähköautoja, manuaalista on tullut raikas tuulahdus analogisilta ajoilta josta voidaan periä asiakkailta jopa lisähintaa.
Tämä on näkynyt esimerkiksi Porschen erikoismalleissa tai 750 000 euron hintaisessa BMW 3.0 CSL:ssä, jota saa pelkästään manuaalivaihteistolla. Nyt Ferrarikin on kiinnostunut asiasta virallisesti Hamiltonin lausuntojen ohella, ja Maranellon merkin tuotekehityspomo Gianmaria Fulgenzin mukaan Ferrarilla on asiakkaita jotka toivovat kovasti manuaalin paluuta. Maranellossa kuunnellaan asiakkaiden toiveita, mutta ihan mihin tahansa uuteen Ferrariin manuaali ei ole tulossa.

Fulgenzin mukaan käsivaihteisto voitaisiin nähdä tulevaisuudessa rajoitettuna eränä valmistettavissa todella kalliissa Icona-erikoismalleissa, joissa on muutenkin hyödynnetty monenlaisia retrovaikutteita. Manuaali vaatisi Ferrarin parhailta asiakkailta perittävän lisähinnan lisäksi uhrauksensa myös suorituskyvyn osalta, koska moottorien vääntöä pitäisi rajoittaa DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuihin autoihin verrattuna jotta kytkimestä ei tulisi jo liian raskas.
Suosittelemme
Jäämme siis odottelemaan, milloin ensimmäinen uusi manuaali-Ferrari nähdään markkinoilla. Jos Lewis Hamiltonin toiveet käyvät toteen, tuo auto voisi olla brittikuskin kilpailunumeron mukaan nimetty F44 joka toisi nykyaikaan F40:n tyylin ja manuaalin lisäksi myös vanhan koulukunnan mukaisen turbopotkun.

