MAINOS: Certina

Kun ranskalainen ja italialainen eleganssi kohtasivat – Peugeot 504 Coupé ja Cabriolet kuuluvat tyylikkäimpien kaksiovisten klassikkojen joukkoon

Peugeotin sedanit olivat vanhoina hyvinä aikoina vähäeleisen tyylikkäitä autoja, joiden linjat olivat useimmiten italialaisen Pininfarinan käsialaa. Näin oli myös vuonna 1968 esitellyssä 504:ssä, jonka mallisto täydentyi hieman myöhemmin vieläkin tyylikkäämmillä korimalleilla.

Ne ovat kaksioviset Coupé ja Cabriolet, jotka debytoivat Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1969, eli vain puoli vuotta edellisvuoden syyskuussa Pariisissa esiteltyä sedania myöhemmin. Sedanin muodoista vastasi Pininfarinan Aldo Brovarone, kun taas Coupé ja Cabriolet olivat saman firman Franco Martinengon käsialaa. Kaksiovisten mallien design oli useimmissa tuon ajan automalleissa hyvin lähellä neliovisia, mutta Peugeot lähti tässä suhteessa aivan uusille urille. Coupé ja avo saivat nimittäin täysin uuden korin, jossa ei ollut ainuttakaan vaihtokelpoista peltiosaa sedanin kanssa.

Peugeot 504 Coupé
Peugeot 504 Coupé. Kuva: Peugeot.
Peugeot 504 Cabriolet
Peugeot 504 Cabriolet. Kuva: Peugeot.

Neliskulmaisilla tuplavaloilla varustetut kaksioviset näyttivät huomattavasti 504 Berlinenä tunnettua sedania sporttisemmalta, mihin oli oma vaikutuksensa myös peräti 19 senttiä lyhyemmällä akselivälillä. Mittasuhteetkin olivat erilaiset huomattavasti pidemmän oloisen keulan myötä, ja tuulilasi kaartui panoraamatyyliin enemmän sivuille. Pininfarinan designin ansiosta 504 Coupé ja Cabriolet kävivät lähes mannermaisesta gran turismosta, mutta kuorten alla piilevä tekniikka oli kuitenkin astetta maanläheisempää.

Suosittelemme


1,8-litrainen neloskone oli sentään varustettu Kugelfischerin mekaanisella ruiskulla samaa moottoria hyödyntäneen sedanin tavoin, mutta teholukema jäi silti 97 hevosvoimaan. Aluksi ainoa vaihteistovaihtoehto oli nelipykäläinen manuaali, jota hämmennettiin lattiakepillä sporttisemman tunnelman nimissä. Kehitystä tapahtui kuitenkin nopeasti, ja jo vuonna 1970 autossa siirryttiin hieman tehokkaampaan kaksilitraiseen koneeseen. Lisäksi tarjolle tuli kolmiportainen automaatti mukavuudenhaluisille.

Peugeot 504 Coupé
Peugeot 504 Coupé. Kuva: Peugeot.

Vuonna 1974 vuorossa oli puolestaan facelift, joka toi mukanaan mm. suorakaiteen muotoiset ajovalot ja ennen kaikkea 2,6-litraisen V6:n. PRV-moottorina tunnettu pannu oli alkukirjaimiensa mukaan Peugeotin, Renaultin sekä Volvon yhteisprojekti, joka ei koskaan häikäissyt hienostuneella käynnillään. Kuusi sylinteriä sopi kuitenkin gran turismon oloiseen autoon neljää paremmin, ja kelpasipa sama voimanlähde myöhemmin myös Paluu tulevaisuuteen -leffojen ansiosta ikoniksi nousseeseen DeLoreaniin.



1970-luvun mittaan taloudellisemmalle moottorille tuli kuitenkin jälleen tarvetta, joten Peugeot palautti kaksilitraisen nelosen 504 Coupéen sekä Cabrioletiin vuonna 1978. Se tuotti 106 hevosvoimaa, kun taas pelkästään Coupéen tarjolla ollut V6 sai Boschin K-Jetronic-ruiskutuksen ja 144 heppaa. Tämän moottorin parina tarjottiin viisipykäläistä manuaalia, jolloin kyseessä oli jo ilmiselvä entusiastin valinta.

Peugeot 504 Coupé ja Cabriolet
Peugeot 504 Coupé ja Cabriolet. Kuva: Peugeot.

504 Coupén sekä Cabrioletin tarina jatkui 1980-luvulle saakka. Vuoden 1980 uudistuksiin kuuluivat mm. maskiin tehdyt muutokset sekä modernit korinväriset muovipuskurit, ja kaksilitrainen nelonenkin sai peräänsä viisivaihteisen manuaalin. Vuotta myöhemmin V6-koneisen Coupén ulkoasua modernisoitiin uusien vanteiden myötä, jotka kohensivat keveytensä myötä myös ajettavuutta. Kauniiden kaksiovisten tuotanto päättyi lopulta kesällä 1983, jolloin Peugeot oli jo lanseerannut markkinoille aivan eri aikakautta edustavan 205:n.

14 vuoden aikana tehtaan linjoilta putkahteli ulos reilut 26 600 Coupéa ja vajaat 8200 Cabrioletia, kun taas 504 sedan pääsi yli 3,7 miljoonan auton valmistusmäärään Ranskan ulkopuolella peräti vuoteen 2005 asti kestäneellä urallaan. Coupé ja avo ovat siis varsin harvinaisia autoja, mutta kaikkein harvinaisin korimalli on Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa 1971 konseptiautona esitelty 504 Break Riviera. Yksittäiskappaleeksi jäänyt sporttifarkku näytti lähes tuotantovalmiilta, ja sitä pidetään Ranskan ensimmäisenä ja ainoana shooting brake -tyyppisenä autona.

Peugeot 504 Break Riviera
Peugeot 504 Break Riviera. Kuva: Peugeot.
Peugeot 406 Coupé
Peugeot 406 Coupé. Kuva: Peugeot.

504 Coupén jälkeen leijonamerkin mallistossa ammotti peräti 14 vuoden ajan tyylikkään kaksiovisen coupén kokoinen aukko. Se täyttyi vasta vuonna 1997, kun myöskin Pininfarinan käsialaa ollut 406 Coupé tuotiin markkinoille. Seuraava 407 Coupé edusti jo ranskalaisten omaa designia, mikä näkyi valitettavasti myös lopputuloksessa. Sen jälkeen isosta kaksiovisesta coupé-Pösöstä on voitu vain haaveilla, mutta Peugeot esitteli sentään vuonna 2018 e-Legend-nimisen sähkökonseptin. Se oli kuin modernisoitu tulkinta 504 Coupésta, mutta tämäkään auto ei valitettavasti päässyt koskaan tuotantoon.

Peugeot e-Legend Concept ja 504 Coupé etuviistosta
Peugeot e-Legend Concept ja 504 Coupé. Kuva: Peugeot.
Peugeot 504 Coupé ja Cabriolet
Peugeot 504 Coupé ja Cabriolet. Kuva: Peugeot.


Lue lisää