Suomalainen käytettyjen arvokellojen yrityskenttä on elänyt muutamia vuosia voimakasta kasvuaikaa, joka on tarkoittanut kuluttajille laajempaa tarjontaa, mutta yhtälailla kasvanutta tiedontarvetta asiansa moitteettomasti hoitavista yrityksistä. Espoosta käsin toimiva Kronometri.fi kuuluu markkinoilla luotettavan maineen ansainneiden joukkoon.
Yrittäjäperhetaustan voimalla
Kronometri.fi -nimistä käytettyjen arvokellojen yritystä pyörittää osakeyhtiön kautta Joni Nousiainen, jonka tausta on vahvassa perheyrittäjyydessä. Pienestä pitäen kädet savessa töitä tehneen Jonin kelloliiketoiminta on saanut alkunsa harrastuneisuudesta, joka on varsin tyypillinen lähtökohta (suomalaisessa) käytettyjen kellojen kaupankäynnissä.
Se mikä on ollut Kronometrin toiminnassa ostajan kannalta merkittävää ja luottamusta herättävää, on ollut poikkeuksellisen vahva tietämys esimerkiksi Rolexista, jonka Joni Nousiainen tunnustaa samalla omaksi lempimerkikseen. Tämä rakkaus Rolexia kohtaan on helppo huomata paikkaansa pitäväksi, sillä sen verran monisanaisesti ja intohimoisesti Joni Nousiainen kertoo miksi Rolex on hänelle se juttu.
Reilua kaupankäyntiä
Haastattelun aikana puhe kääntyy usein myös kaupankäynnin kannalta toiseen merkittävään seikkaan, eli suoraselkäisyyteen. Myytävät kellot ovat kuvauksen mukaisia ja tarpeen vaatiessa asianmukaisesti huollettuja, sovituista asioista pidetään kiinni ja kauppias kantaa vastuun tilanteissa, joissa kauppatavarasta löytyy kaikesta tarkistamisesta huolimatta jotain huomautettavaa.
Itse asiassa omalla kohdallani kävi juuri niin, kun huomasin kaupantekohetkellä yhden ruuvin puuttuvan nahkarannekkeen taittolukosta. Joni lupasi hoitaa asian saman tien kuntoon omalla kustannuksellaan ja siirtävänsä maksusuorituksen vastaanottamisen siihen hetkeen, kunnes kello on täsmälleen siinä kunnossa, missä hän on sen minulle myynyt. Näillä puheilla teimme kaupat ja rannekkeen korjaamisesta aiheutuneen lisäkulun sain tilisiirtona takaisin vartin päästä kuitin lähettämisestä Messenger-viestillä.
Suosittelemme
Liiketoiminta on kasvussa
Kuten aiemmin mainitsin, ovat käytettyjen kellojen kauppiaiden liiketoiminnat saaneet alkunsa omasta harrastuneisuudesta. Ja yhtä selkeästi joukosta ovat ajan kuluessa erottautuneet ne yrittäjät, jotka ovat tehneet harrastuksestaan systemaattisella tekemisellä ja rehdillä pelillä kokopäivätyön.
Näin on tapahtunut myös Joni Nousiaisen nimeää kantavalle osakeyhtiölle, jonka kautta Kronometrin liiketoimintaa pyöritetään. Yritteliäs nuori mies tekee yrityksensä kautta muitakin toimeksiantoja, mutta kellobisneksen osuus on noussut tasaisesti ja on tätä nykyään Joni Nousiaisen päätoimi.
Toiminnan suotuisasta kehittymisestä kielii myös siirtyminen kotikonttorista perheyrityksen toimitilojen yhteyteen avattuun Kronometrin showroomiin, jossa kaupankäyntiä tehdään kiireettömästi turvallisessa ja tyylikkäässä ympäristössä.
Showroom täydentää sosiaalisen median läsnäolon
Vaikka käytettyjen kellojen kauppiaat ovat notkeita, pääasiassa sosiaalisen median palveluissa aktiivisesti toimivia “virtuaaliyrityksiä”, joiden myynti on “social sellingiä” ja hinnoittelu markkinoita seuraavasti dynaamista, ovat kasvuhakuisimmat yritykset – Kronometrin tapaan – panostaneet myös fyysisiin tiloihin, joihin asiakkaat ovat sopimuksen mukaan tervetulleita.
Näin Suomessa seurataan hiljalleen kansainvälistä trendiä, jossa käytetyt kellot ovat entistä useammin myös kivijalkatavaraa. Joni Nousiaisen Kronometri on tältä osin kiinni ajan hengessä, yhdistäen vahvan sosiaalisen median läsnäolon perinteisempään toimitiloja hyödyntävään palveluun.
Disclaimer:
Matti Airaksinen on Kronometrin asiakas, aktiivinen jäsen suomalaisissa kelloyhteisöissä, sekä ylläpitäjä Suomen suurimmissa käytettyjen kellojen kauppapaikoissa, jonka pohjalta Kronometri on osoittautunut luotettavaksi kauppiaaksi.