MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Koeajo: Renault Scenic E-Tech – tyylikäs pitkän matkan perhesähköauto

Vuonna 1996 ensiesitelty Renault Scenic on syntynyt uudelleen täyssähköisellä voimalinjalla varustettuna. Tyylikäs ulkonäkö, reilut tilat, ja pitkä toimintamatka saattaa tehdä Scenicistä sähköisten perheautojen suosikin.

Scenicin historia alkoi vuonna 1991 julkistetusta konseptiautosta, jonka työnimi S.C.E.N.I.C muodostui sanoista Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, mikä tarkoittaa vapaasti suomennettuna innovatiivisen ja turvallisen uuden auton konseptia. Konsepti muuntui viisi vuotta myöhemmin Scenic-nimellä myytäväksi keskikokoiseksi tila-autoksi, joka pohjautui suosittuun Megane-malliin. Nopeasti suosion saavuttanut automalli pokkasi heti seuraavana vuonna Car of the year -palkinnon, ja suosiosta kertoo jotain myös se, että aiempia Scenic-malleja on myyty kuluneiden vuosien aikana yli 5,3 miljoonaa kappaletta, joista yli kaksi miljoonaa on vielä liikenteessä. Viidennen sukupolven Scenicin uusi tuleminen näyttää myös lupaavalta, sillä se nappasi perinteikkäästi Car of the year 2024-palkinnon.

Tyyli ja tilat

Koeajossa ollut Renault Scenic E-Tech vietteli toimittajan tyylikkäällä muotoilullaan ja liekinpunaisella metallivärillään jo ensi silmäyksellä. Ennen koeajoa nähdyt kuvat eivät sykähdyttäneet yhtä paljon kuin ensitapaaminen livenä. Uudessa Scenicissä kaikki on tehty alusta alkaen uusiksi, mutta muotoilussa on edelleen ripaus vanhaa Scenic-henkeä. Muotoilun uudet tuulet ovat peräisin vuonna 2022 julkistetusta Scenic Vision -tutkielmasta, jonka piirteet ovat periytyneet uuteen Sceniciin vahvasti.

Siinä missä aiempien Scenic-sukupolvien keulat olivat periytyneet enemmän tai vähemmän Megane-mallista, on uuden Scenicin keula täysin omannäköisensä. Aiemmin jyrkästi tietä kohti viistetty keula on nostettu pystympään, mikä tekee siitä massiivisemman näköisen. Huomio kiinnittyy myös keulan Renault-logoon, jota on aiemmin korostettu tuomalla se reilusti etummaiseksi, mutta tällä kertaa se on upotettu hieman syvemmälle. Syvennyksestä kurkistavaa logoa ympäröi kymmenet Renault-logon muotoiset kuusikulmiot, jotka on häivytetty mielenkiintoisella tavalla auton pääväristä mustaan.

Renault Scenic E-Tech

Suosittelemme


Puhdaslinjaisten kylkien kanssa ei ole lähdetty konstailemaan liiaksi, ja selkeää kokonaisuutta rikkoo ainoastaan monelle sähköautolle ominainen alareunan korkeahko muovitettu osuus, jolla pyritään häivyttämään akun vaatimaa tilaa auton pohjassa, ja saadaan siten kylki näyttämään matalammalta kuin mitä se todellisuudessa on. Auton takapäästä voisi sanoa sen olevan tuttua Sceniciä, ja mielestäni on hienoa, että täysin uudistettuun autoon on jätetty jotain mistä sen perimän tunnistaa.

Renault Scenic E-Tech

Koeajossa ollut Iconic-varustelupaketilla varustettu long range -malli on parasta mitä Scenic-mallisto tarjoaa, ja tämä näkyy positiivisesti myös auton sisätiloissa. Vaalea kangas/keinonahka -verhoilu penkeissä on kaikkea muuta kuin tylsä, ja kojelautakin on verhoiltu mieltä ylentävästi liiallista kovamuovin käyttöä välttäen. Mainittakoon tässä yhteydessä myös se, että Renault on kiinnittänyt erityistä huomiota kierrätysmateriaalien käyttöön, ja esimerkiksi iconic-varustelutason verhoilukankaat ovat jopa 100 % kierrätysmateriaaleista, kuten muovipulloista ja vanhoista turvavöistä peräisin. Myös auton muissa rakenteissa on käytetty reippaasti kierrätys metalleja ja muoveja.

Renault Scenic E-Tech Renault Scenic E-Tech

Tilaa on. Mitoiltaan Scenic on reilunkokoinen auto. Pituutta 4,46 metriä, leveyttä 1,86 metriä, ja korkeutta 1,57 metriä. Megane-malliin verrattuna erot auton ulkomitoissa on Scenicin hyväksi: pituus +26 cm, leveys +10 cm, korkeus +7 cm, ja akseliväli +10 cm. Uuden sähköautoille suunnitellun AMPR Medium -perusrakenteen ja pitkän 2,78 metrin akselivälin ansiosta auton sisälle jää hulppeat tilat. Ohjaamo tuntuu väljältä, ja kartanlukijaan jää riittävä “hajurako”. Takana jalkatilaa riittää mainiosti pidemmällekin matkustajalle, eikä pääkään ota kattoon ihan heti. Matkatavaroille jää tilaa mukavat 545 litraa. Tavaratilan noin 78 senttimetrin korkeus laajentaa lastausmahdollisuuksia, kuten myös korkea “suksiluukku”, jota tänä päivän voisi oikeastaan kutsua “IKEA-luukuksi”.

Renault Scenic E-Tech

Takamatkustajia viihdytetään ingenius-kyynärnojalla, jonka kannen alta paljastuu mukitelineiden ja säilytystilojen lisäksi kaksi USB-C-pistoketta, ja kaksi käännettävää älypuhelin- tai tablettitelinettä, joihin älylaitteen voi asettaa poikittain tai viistoon, kuten kuvassa. Monikäyttöinen takakyynärnoja on mukana techno-varustelutasosta ylöspäin.

Renault Scenic E-Tech

Tunne

Kuljettajan paikalle istuttaessa tuntuu, että kaikki on paikoillaan. Modernin sähköauton ratin takaa löytyy viikset, ja kojelaudasta muutamia perinteisiä painikkeita. Vaihdevalitsin löytyy niin ikään ratin takaa viiksen muodossa, kuten myös Renaultin perinteinen multimediasäädin. Muut toiminnot hoituvat reilunkokoisen pystysuuntaan asennetun kosketusnäytön kautta, jonka käyttö on sujuvaa ja helppoa. OpenR Link -tietoviihdejärjestelmän uusin versio käynnistyy ja vastaa käskyihin todella nopeasti.

Renault Scenic E-Tech

Scenic lähtee ketterästi liikkeelle noin 220 hevosvoiman turvin (long range malli), ja vaikka teho ei edustakaan sähköautojen huippulukemia, niin se tuntuu riittävän tähän autoon varsin hyvin. Ajo kaupungissa on rentoa, ja lyhemmäksi säädetty ohjausvälitys tekee auton pyörittelystä vaivatonta. Alusta on sähköautotyyliin jämäkkä, mutta ei epämukava. Hidastetöyssyt ja kuopat ylittyvät ilman draamaa. Scenic on kaupunkiajossa sisältä erittäin hiljainen, ja auton ulkopuolelle voi valita jalankulkijoita varoittamaan itse Jean Michel Jarren säveltämät maagiset äänitehosteet.

Scenic on myös maantiellä kuin kotonaan. Se kulkee mukisematta suoraan, ja käyttäytyy johdonmukaisesti. Iconic-varustelupaketin mukana tulevat suuret 20-tuumaiset pyörät tuottavat jonkin verran enemmän rengasmelua, mutta äänimaailma on silti moottoritielläkin hintaluokkansa tasolla, korvakuulolla ehkä jopa keskivertoa hiljaisempi. Iconic-varustelutasossa vakiona oleva Harman-Kardon äänijärjestelmä Jean Michel Jarren luomine tilaefekteineen kruunaa ajokokemuksen muhkeilla soundeillaan.

Scenic ei piippaa. Nykyautoilla on ikävä taipumus piipata joka käänteessä, ja jopa niin paljon, että kuljettaja ei enää tiedä miksi auto piippaa. Nämä kaikki liittyvät yleensä turvajärjestelmiin, ja saamme suurilta osin kiittää niistä EU:n direktiivejä. Scenicissä varoitusäänien sävyä ja tasoa on hienosäädetty siihen suuntaan, että kuljettajan ärsytyskynnys ei ylity kovin helposti. Tämän lisäksi ratin vasemmalta puolelta kojetaulusta löytyy My Safety -painike, jota kaksi kertaa painamalla aktivoidaan personoidut turvallisuusasetukset, johon voidaan asettaa valmiiksi vaikkapa ylinopeusvaroittimen hiljentämisen.

Renault Scenic E-Tech solarbay kattoikkuna

Koeajoauton vau-efektistä vastasi ensimmäistä kertaa massatuotantoautossa nähtävä lisävarusteinen solarbay-lasikatto, joka on mahdollista himmentää osittain etu- tai takaosasta, tai kokonaan. Tekniikka perustuu lasin sisällä oleviin polymeerikiteisiin, joita ohjataan sähkövirralla. Kun auton sammuttaa, katto himmenee automaattisesti, ja vähentää auton sisätilojen lämpenemistä aurinkoisella säällä.

Tekniikka

Uusi Scenic on täynnä turvallisuuteen ja kuljettajan avustamiseen liittyvää tekniikkaa. Valmistajan mukaan Scenicissä on jopa 30 erilaista ajoavustinta. Avustinjärjestelmä valvoo ympäristöä, ja pystyy muun muassa varoittamaan ennalta lähestyvistä, sekä akuuteista vaaratilanteista. Se tarkkailee kuljettajan ajotapaa, ja pisteyttää rakentavassa hengessä ajosuoritteet. Adaptiivisen vakionopeussäätimen ja kaistallapitoavustimen yhteistyö on saumatonta, mikä tekee maantieajosta mukavampaa. Järjestelmä voi myös asettaa ajonopeuden automaattisesti nopeusrajoituksen mukaiseksi, tai kuljettajan niin halutessa, sen voi tehdä myös itse yhdellä napin painalluksella. Järjestelmä myös pystyy säätämään tilannenopeutta tien muutosten, eli mutkien mukaan.

Turvallisuuteen ja muihin toimintoihin liittyvien asetusten personointi on tehty selkeäksi ja helpoksi, ja tätä tukee OpenR Link -tietoviihdejärjestelmän uusin versio, jonka reagointi käskyihin on huippunopeaa. Järjestelmä on käytettävissä jo ennen kuin takapuoli osuu penkkiin, ja myös koeajossa testattu Apple Carplay oli välittömästi käytettävissä. Reilun 12-tuumaisen kosketusnäytön kaverina olevan pinta-alaltaan samankokoisen mittariston teemoja voi vaihtaa yhdellä painikkeella, ja hallita samalla siinä näkyvän informaation määrää tilanteen mukaan. Osa auton toiminnoista on myös hallittavissa My Renault -sovelluksella, esimerkiksi ajastettu sisätilojen lämmitys, latauksen tila ja -historia, sekä auton paikannus kartalta, valoilla tai äänimerkillä.

Renault Scenic E-Tech

Isommalla 87 kWh:n akulla varustetun long range -version toimintamatkanäyttö herättää luottamusta tarjoamalla jopa yli 600 kilometrin lukemia, ja se näyttää myös paljonko nykyisellä varauksella pääsee kaupungissa tai moottoritiellä. Tämä on erinomainen oivallus, sillä monelle polttomoottoriautosta sähköiseen siirtyvälle saattaa tulla yllätyksenä, miten toimintamatka putoaa, kun siirrytään moottoritielle. Arvioitu toimintamatka moottoritieajossa on long range -mallissa noin 370 km.

Matka-ajoa usein ajavalle suosittelemme long range-versiota. Täydellä latauksella pääsee kesäisissä olosuhteissa vaikkapa Tampereelta Helsinkiin ja takaisin lataamatta kertaakaan. Kun latausta tarvitaan kesken matkan, se sujuu jopa 150 kW:n teholla, joten laturillakaan ei tarvitse roikkua pitkään. Puolen tunnin latauksella ajaa valmistajan mukaan parisen tuntia moottoritiellä.

Renault Scenic E-Tech

Pienemmällä 60 kWh:n akulla varustetussa mallissa pikalatauksen maksimiteho 130 kW, ja täydellä akulla pääsee WLTP-mittaustavan mukaan 428 kilometriä, mikä todennäköisesti riittää mainiosti enimmäkseen kaupunkiajoa ajavalle. Moottoritieajossa arvioitu “range” on noin 260 km. Tehoa tässä mallissa on 170 hevosvoimaa, eli 50 vähemmän kuin long range -mallissa. Molemmissa on vakiona myös 22 kW Type2-lataus, ilmalämpöpumppu, ja techno-varustelutasosta ylöspäin navigaattoriin perustuva akun esilämmitys.

Scenicin akkuteknologiassa on kiinnitetty huomiota kestävyyteen, korjattavuuteen ja kierrätettävyyteen. Akku koostuu 12 moduulista, jotka ovat erikseen vaihdettaessa, mikä alentaa selvästi akun korjauskustannuksia. Akkujen sisältämän koboltin, nikkelin ja litiumin kierrätystaso on yli 90 %, ja valmistajan suunnitelmissa on aloittaa akkujen suljettu kierto, eli uusiokäyttö vuodesta 2027 eteenpäin. Ympäristöasiat on huomioitu myös sähkömoottoreissa, jotka ovat nyt entistä pienempiä ja kevyempiä, eivätkä ne sisällä yhtään arvokkaita maametalleja.

Yhteenveto

Renault Scenic on moderni keskikokoinen perhesähköauto, jossa on erinomaiset sisätilat, niin edessä kuin takanakin. Tehoa on arkikäyttöön riittävästi, ja long range -versio tarjoaa erinomaisen toimintamatkan. Scenic on helppo ja vakaa ajaa, ja pidemmänkin matkan ajaminen on miellyttävää. Parempien varustelupakettien tuomat lisät varmistavat viimeistään koko perheen viihtyvyyden, ja nostavat sisätilojen ilmeen korkeammalle tasolle. Lopuksi vielä yksi plussa, Sceniciä ei valmisteta Kiinassa, vaan Ranskassa.

Renault Scenic E-Tech electric 220hv long range iconic

Tekniikka ja suorituskyky
Täyssähkö, akku 87 kWh, lataus 150 kW
etuveto, automaattivaihteisto
Teho 218 hv / 160 kW
0–100 km/h 7,9 s / 160 km/h
Toimintasäde 603-625 km (WLTP)

Tilat ja mitat
Sisätilat: hyvät, sopii perheelle
Tavaratila 545 L
Pituus 4470 mm
Leveys 1864 mm
Korkeus 1571 mm
Akseliväli 2785 mm
Paino 1917 kg

Muuta
Vetomassa 750 / 1100 kg
Takuu 4 v tai 100 000 km
Akkutakuu 8 v / 160 000 km
Koeajoauton hinta 56 710 e
Hinnat alkaen 41 390 e (60 kWh / 170hv comfort range evolution -malli)

Tämä yllätti
Suuret sisätilat, ja pitkä toimintamatka, sähköisesti himmennettävä lasikatto

 

Scenic- ja muita Renault-malleja maahantuo ja myy: Auto Bassadone.

Lue lisää