Kiinan hylättyjen sähköautojen hautausmaat ovat turhauttava näky

Valtavan energian ja resurssien tuhlauksen takana on Kiinan kimppakyytijärjestelmän romahtaminen.

Viime aikoina mediassa on levinnyt kuvia Kiinasta pelloilta, joissa on satoja, tai peräti tuhansia hylättyjä autoja. Kuvissa näkyvät autot ovat pääasiassa sähköautoja, ja nyt on laajalti ihmetelty ympäri maailmaa, kuinka nämä ajoneuvot päätyivät muodostamaan varsinaisen autojen hautausmaan, ja mitä niille tapahtuu tulevaisuudessa.

Nämä autojen täyttämät laajat alueet eivät ole mikään yksittäistapaus, sillä vastaavia näkyjä on havaittu kymmenissä Kiinan kaupungeissa jo vuodesta 2019 lähtien. Kuvissa toistuu suuri määrä samanlaisia ja usein vieläpä melko uudenkarhean näköisiä sähköautoja, jotka on pysäköity ryhmissä hyvin lähelle toisiaan. Useimmissa tapauksissa sähköautoissa on näkyviä merkkejä niiden hylkäämisestä, sillä autojen ympärillä voi kasvaa kasveja ja lika peittää niiden tavallisesti valkoiseksi maalatun ulkopinnan.

Lyhyt vastaus tähän mysteeriin on Kiinan aikoinaan kukoistavien sähköautojen yhteiskäyttömarkkinoiden roima vähentyminen, jossa on tapahtunut vastaavanlainen ilmiö kuin polkupyöränlainausjärjestelmien kanssa muutama vuosi sitten. Kuluneen vuosikymmenen aikana perustettiin tuhansia kimppakyytiyhtiöitä hyödyntäen valtion anteliaita kannustimia, joita äkisti leikattiin vuonna 2019. Tämä muutos yhdessä muiden tekijöiden kanssa, kuten ilmaisten pysäköintipaikkojen puute, sekä entistä paremmat uuden sukupolven sähköautot, muuttivat yhteisautot vanhentuneiksi ja pakottivat suurimman osan kunnianhimoisista startup-firmoista konkurssiin.

Tarinan toinen puoli on se, että epäonnistuneen kimppakyytijärjestelmän kerrotaan nopeuttaneen sähköautojen kehitystä, sekä niiden yksityisomistuksen yleistymistä Kiinan väestössä. Tämän kasvun seurauksena Kiinasta on hyvää vauhtia tulossa myös maailman suurin sähköautojen markkina-alue, jonka osuus maailmanlaajuisesta sähköautokannasta on jo 60 prosenttia. Silti paikallisten sähköajoneuvojen valmistajien määrä on vähentynyt huomattavasti vuoden 2019 lähes 500:sta noin nykyhetken sataan toimijaan, mikä osoittaa jälleen vain vahvimpien yritysten jäävän jäljelle.

Hylättyjen sähköajoneuvojen vuoria on osuvasti kuvattu nykyajan hämmästyttävänä saavutuksena resurssien ja luonnonvarojen ylenpalttisena tuhlauksena, jota voi tapahtua pääoman tulviessa kehittyvälle teollisuudelle. Samalla nämä kuvat toimivat lohduttomana esimerkkinä nykyajan sähköautojen määrän raivokkaasta lisääntymisestä, joka ylittää jo rationaalisen toiminnan rajat.

Suosittelemme

Toivottavasti paikallisviranomaiset löytävät hylätyille ja takavarikoiduille ajoneuvoille lopulta uuden käyttötavan, kuten hyödyntämällä niiden akkuja, tai kierrättämällä niiden valmistuksessa käytetyt arvokkaat materiaalit. Ilmastonmuutoksen ja köyhyyden koettelemassa maailmassa on todella surullista seurata kaiken tämän energian ja työmäärän menevän hukkaan. Sähköautojen tuli pelastaa maailma, ei tuhota alati väheneviä luonnonvaroja, ja hukuttaa ihmiskuntaa jätteeseen.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

MGB tekee comebackin tehokkaampana kuin koskaan – saatavilla ovat sekä bensa-V8 että sähköversio

Brittisporttien ikoneihin kuuluva MGB täytti hiljattain 60 vuotta. MG:n brändin alla tehdään nykyisin kiinalaisia sähköautoja, mutta myös aidosta asiasta tuotiin nyt tarjolle tyylikkäästi modernisoitu versio.

YangWang U8 kelluu ja kahlaa vedessä renkaitaan potkureina käyttäen

Eikä siinä vielä kaikki: 1 184 heppainen nelimoottorinen YangWang U8 sähköauto pystyy myös kääntymään paikoillaan 360-astetta.

Kiinalaiset sähköautot valtaavat maailmaa, mutta Yhdysvalloissa niitä ei ole nähty

Arvioiden mukaan Kiina tuottaa jo 60 prosenttia kaikista myydyistä sähköautoista tänä vuonna. Pohjois-Amerikassa kadut kuitenkin kumisevat tyhjyyttään kiinalaisista sähköautoista.

DEFA Power: Älykäs ja edullinen sähköauton latausasema

DEFA toi tänä vuonna markkinoille uuden latausaseman kiinteällä latauskaapelilla. Uusia sähköautojen latausasemia julkaistaan ​​koko ajan, eikä valinta ole kuluttajana helppoa. Hinnat ja ominaisuudet vaihtelevat paljon. DEFA...

Tyyliniekan uusimmat