Arvioiden mukaan Kiina tuottaa jo 60 prosenttia kaikista myydyistä sähköautoista tänä vuonna. Pohjois-Amerikassa kadut kuitenkin kumisevat tyhjyyttään kiinalaisista sähköautoista.
Vain vielä muutama vuosi sitten ulkomaiset autonvalmistajat hallitsivat Kiinan automarkkinoita. Mitä autojen perinteisiin valmistajiin tulee, on koko autoala kokenut sähköautojen myötä melkoisen vallankumouksen. Kiinalaiset automerkit valtaavat yhä enemmän markkinoita, ja arvioiden mukaan peräti 60 prosenttia koko maailmanlaajuisesti tänä vuonna myydyistä sähköajoneuvoista on kiinalaisia. Herää kuitenkin kysymys, miksi niitä ei ole vielä Amerikassa, joka on yksi maailman suurimmista autojen markkina-alueista?
Vaikka ei olekaan yllättävää, että globaalit automarkkinat eroavat Amerikan omista sisäisistä markkinoista, Kiinan sähköautojen totaalisella puuttumisella on seurauksensa sikäläisille kuluttajille. Yhdysvaltalaiset ostajat voivat tällä hetkellä valita noin 50 uudesta sähköautosta, kun taas esimerkiksi täällä Euroopassa ostajilla on noin kaksi kertaa enemmän vaihtoehtoja, mistä valita uuden sähkiksen. Kiinassa tilanne on entistäkin monipuolisempi, sillä siellä autonostajia hemmotellaan lähes kolme kertaa tätäkin suuremmalla autovalikoimalla.
Lisäksi Yhdysvalloissa suurin osa saatavilla olevista sähköautoista on premium-tason malleja, joiden vähittäismyyntihinta on siten korkeampi. Muilla markkinoilla halpoja sähköautoja, erityisesti kiinalaisia, on laajalti saatavilla, jolloin useammat kuluttajat voivat valita sähköisen auton.
Syyt siihen, miksi amerikkalaiset eivät voi ainakaan toistaiseksi ostaa kiinalaisia sähköautoja, ovat kaksijakoiset. Ensinnäkin Yhdysvaltain entisen presidentin Donald Trumpin 27,5 prosentin tulli maahan tuoduille uusille kiinalaisille ajoneuvoille on edelleen voimassa. Vaikka kiinalaiset pystyisivätkin valmistamaan halvemman ajoneuvon, sikäläisten merkkien on paljon vaikeampaa kilpailla tullimaksujen rasittamilla markkinoilla. Ja vaikka tariffi alun perin hyväksyttiinkin epätavallisissa olosuhteissa, Bidenin hallinto ei näytä olevan kiinnostunut sen poistamisesta.
Suosittelemme
Jos tariffit poistettaisiin, kiinalaisten autonvalmistajien ei silti olisi helppoa murtautua Yhdysvaltain markkinoille. Vaikka monet japanilaiset, eurooppalaiset ja korealaiset tuotemerkit ovatkin tässä onnistuneet, se on aina ollut, ja on edelleen vaikea tie kulkea. Konsulttiyhtiö Plante Moranin rehtori Dave Andrea kiteyttää osuvasti myyntiä Yhdysvalloissa seireenien lauluun: ”Hyvin houkuttelevaa, mutta lopulta sitäkin vaarallisempaa.”
“Kyseessä ovat toki suuret markkinat, mutta eivät sinänsä enää kasvavat markkinat”, Andrea summaa. “Ja sinun on sitä paitsi syrjäytettävä jo olemassa olevat valmistajat, ja asiakkaiden olemassa oleva merkkiuskollisuus.”
Sekin on hyvä muistaa, että vielä vuosia sen jälkeen, kun japanilaiset autonvalmistajat perustivat Amerikkaan lava-autojen valmistustehtaita kiertämään niille asetettuja tullimaksuja, segmenttiä hallitsevat edelleen amerikkalaiset valmistajat.
Täysin tyhjästä aloittaville kiinalaisille brändeille Yhdysvaltoihin saapuminen tarkoittaisi bränditietoisuuden rakentamista alusta saakka. Samalla pitäisi rakentaa jälleenmyyntiverkosto, sekä autojen korjausverkosto ajoneuvojen huoltoa ja takuukorjauksia varten. Moinen ponnistus vaatii suuria summia rahaa, eivätkä miltei 30 prosentin tullimätkyt, saati vain amerikkalaisia valmistajia koskevat verohelpotukset ainakaan auta asiaa. Kaikki tämä tarkoittaa, että pääsy Yhdysvaltain markkinoille olisi uskomattoman vaikea ja kallis tehtävä mille tahansa kiinalaiselle autonvalmistajalle nykyisessä tilanteessa.