Kotimainen automarkkina on saamassa uuden häirikkönsä, kun Kia haastaa rohkeasti perinteiset premium-merkit. Vanha uskomus teknologisesta etumatkasta, jonka merkit kuten Mercedes-Benz, Audi ja Volvo omasivat polttomoottorikaudella, ei päde enää sähköautojen aikakaudella. Kia nostaa esiin, että sähkö on tehnyt markkinasta tasapuolisemman, mutta hinnoissa tämä ei näy.
Sähköautot tasoittavat pelikentän
Kia lanseerasi tänä vuonna EV3-sähköauton, joka on saanut Vuoden Auto Suomessa 2025 -palkinnon. Tämä on vain yksi esimerkki Kian viimeaikaisista menestyksistä: aiemmin EV6 kruunattiin Euroopan Vuoden Autoksi 2022 ja EV9 maailman Vuoden Autoksi 2024. Kia haluaa osoittaa, että niin sanottujen premium-merkkien ja muiden autonvalmistajien välinen kuilu on kaventunut merkittävästi.
– Sähköautojen maailmassa teknologiset erot ovat pieniä. Esimerkiksi Kian mallit tarjoavat usein paremman varustelun samalla tai edullisemmalla hinnalla kuin premium-merkit, sanoo Kiaa maahantuovan Astara Northern Europen toimitusjohtaja Miska Tammelin.
Kiristyvät EU-säädökset ohjaavat kaikkia valmistajia kehittämään yhä energiatehokkaampia ja ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Tammelin huomauttaa, että johtotähti keulassa ei enää automaattisesti tarkoita parempaa laatua – se on nyt kuluttajien tehtävä arvioida, missä oikea vastine rahalle löytyy.
Brändiuudistus häiriköi markkinaa
Kian uusi brändikonsepti, jonka on suunnitellut mainostoimisto Folk Finland, ottaa suoraa kantaa sähköautomarkkinan jakolinjoihin. Uudistetun ilmeensä myötä Kia haastaa perinteiset merkkimielikuvat pilke silmäkulmassa.
Suosittelemme
Esimerkkejä Kian mainonnasta, Helsingin Sanomat, etusivu:
Helsingin Sanomat, digiversion etusivu:
– Uudet kuluttajat eivät ole merkkiuskollisia samalla tavalla kuin aiemmat sukupolvet. Haluamme herätellä ihmisiä pohtimaan, mikä on oikeasti tärkeää auton hankinnassa – tunne vai järki, kertoo Kian brändityötä johtanut Niina Ahokas.
Symboliikan kautta uuteen aikakauteen
Kia nostaa esille, miten muutokset markkinoilla näkyvät jopa pienissä yksityiskohdissa. Tammelin mainitsee esimerkkinä, kuinka verkon myyntipalstoille ilmestyneet Mersu-lippikset symboloivat yhden aikakauden päättymistä.
– Kun Mersu-mies myy lippiksensä, hän luopuu samalla mielikuvista, jotka liittyvät kyseiseen merkkiin. Tämä on merkki siitä, että kuluttajat alkavat arvostaa enemmän vastinetta rahalle ja vähemmän brändin painolastia, Tammelin sanoo.
Sähköistyvä tulevaisuus
Kian rohkea lähestymistapa viestii suuresta murroksesta autoteollisuudessa. Premium-merkkien aura on haalistumassa, kun sähköistymisen myötä kaikki pelaavat samoilla säännöillä. Kia asettuu eturintamaan tarjoamaan moderneja, laadukkaita ja kilpailukykyisesti hinnoiteltuja vaihtoehtoja.
– Se, että haastamme perinteisiä käsityksiä, ei tarkoita pelkkää kilpailua. Kyse on myös siitä, että autokaupoilla ihmiset rohkaistuvat miettimään, mikä todella tekee autosta hyvän, Tammelin summaa.
Kian brändiuudistus ei siis jää pelkäksi ilmeen kirkastukseksi – se on myös julistus muutoksesta, jossa perinteet väistyvät innovaatioiden tieltä.