Keksitkö mikä sähköauto piilee näiden kuorien alla – uutuusmerkin nimi on lainattu historialliselta F1-kilpatallilta

Nimi Vanwall ei hyvin todennäköisesti sano suurimalle osalle ihmisistä yhtään mitään, mutta pitkän autohistorian lukeneet tietävät että brittiläinen Vanwall-talli voitti Formula 1:n valmistajien mestaruuden vuonna 1958. Nyt markkinoille tulee uusi Vanwall, jolla ei ole kuitenkaan nimeä lukuun ottamatta mitään tekemistä historiallisen kilpatallin kanssa.

F1-yhteys löytyy kuitenkin myös tulokkaan taustalta, koska uuden Vanwallin perustanut tohtori Colin Kolles on toiminut johtotehtävissä useissa Formula 1 -tiimeissä. F1:een uusi Vanwall ei sentään lähde, mutta merkki kilpailee urheiluprototyyppien WEC-sarjassa LM Hypercar -luokituksen mukaisella kilpurilla itävaltalaissaksalaisen ByKolles Racing Teamin perillisenä. Ratakilpurin pohjalta on kehitteillä myös katuversio, ja lisäksi suunnitteilla on hyperbike-luokan moottoripyörä.

Vanwall Vandervell
Kuva: Vanwall

Uuden Vanwallin varsinainen katuauto on kuitenkin Vandervell-niminen hatchback, jolla pitäisi pystyä ajamaan haluttaessa luksuslimusiinin tai kilpa-auton tavoin. Autosta julkaistiin ensimmäiset tiiserikuvat jo vuonna 2023, ja nyt julkisuuteen tuotiin oikeita kuvia. Täyssähköinen hatchback on tehty Vanwallin mukaan Hyundai-konsernin E-GMP-perusrakenteen varaan, ja tarkkasilmäisimmät voivat päätellä uutuuden todellisen lähtökohdan nyt julkaistujen kuvien perusteella.

Auton perusmuodot paljastavat, että kyseessä on uusilla koripaneeleilla höystetty Hyundai Ioniq 5. Parhaimmillaan 650 hevosvoiman huipputehoon yltävä perustekniikka lienee pitkälti ennallaan, mutta Vanwallin pitäisi silti olla huomattavasti kevyempi kuin lähtökohtansa. Mitään lukuja ei ole vielä julkaistu, mutta laihdutuskuurista saadaan luultavasti kiittää hiilikuidusta leivottuja koripaneeleja.

Vanwall Vandervell
Kuva: Vanwall

Kuten komeasta teholukemasta voidaan päätellä, Vandervellin N-GT-niminen huippuversio on tehty Ioniq 5 N:n pohjalta. Tarjolle tulee kuitenkin myös vähäväkisempi H-GT 325 hepan teholukemalla sekä painonsäästöä painottava Thin Wall Special, joka sekään ei kuitenkaan ole mikään keijukainen alle 2000 kilon massansa myötä. Auton hiilikuituisissa koripaneeleissa on aimo anno klassisen Lancia Delta Integralen henkeä keulan nelivalojärjestelyn ja muhkeiden lokasuojanlevitysten myötä, mutta mikään retrokopio uusi Vanwall ei kuitenkaan ole.

Suosittelemme


Modernia linjaa edustavat puolestaan muhkea takadiffuusori, C-pilarien ilmanohjaimet ja kullanväriset 22-tuumaiset alumiinivanteet. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta autossa hyödynnetään kuulemma nahan ja veluurin kaltaisia korkealaatuisia materiaaleja. Tekniikka ja käyttökytkimet lienevät suoraa perua Hyundailta, mutta jokainen Vanwall voidaan ainakin räätälöidä omistajan toiveiden mukaisesti.

Vanwall Vandervell
Kuva: Vanwall

Tällä kertaa auton hinnasta ja saatavuudesta ei puhuta mitään, mutta alun perin Vanwall lupaili 128 000 euron aloitushintoja ja 500 yksilöön rajoitettua valmistusmäärää. Tuotannon piti käynnistyä jo vuonna 2024, mutta viivästymiset eivät ole mitään uutta sähkötoimisten start-upien maailmassa. Onkin mielenkiintoista nähdä, saadaanko auto tuotua myyntiin asti vai jääkö sekin vain haaveasteelle lukuisten muiden vastaavien projektien tavoin.

Vanwall Vandervell
Kuva: Vanwall
LähdeCarscoops

Lue lisää