E31-korikoodilla tunnettu BMW 8-sarja astui syksyllä 1989 haikeulaisen 6-sarjan saappaisiin entistä kalliimpana ja ylellisempänä coupéna. 1990-luvun lamavuodet eivät tehneet auton myynnille hyvää, mutta ensimmäinen 8-sarja on nostanut viime vuosina kovasti haluttavuuttaan jo museoikäisenä modernina klassikkona.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki Kasit säilyisivät alkuperäiskunnossa. Amerikkalainen Rein Speed Shop toi äskettäin järjestetylle Kalifornian Montereyn ”autoviikolle” oman restomod-henkisen tulkintansa E31:n pohjalta. Yksittäiskappale on saanut nimekseen BMW 858 CSL, mikä antaa jo osviittaa sporttisen luksuscoupén kokemista muutoksista.
Projektin lähtökohtana toimi V12-moottorinen 850i, jonka kaksitoistamukinen mylly sai tehdä tilaa E60-sukupolven M5:stä lainatulle upeaääniselle V10:lle. Veekympin iskutilavuutta kasvatettiin vielä alkuperäisestä viidestä litrasta 5,8 litraan, mistä luomuksen nimikin tulee. Pannun teholukemia ei ole vielä kerrottu, mutta potkua pitäisi olla joka tapauksessa enemmän kuin viisilitraisen tehdasmoottorin tuottamat 507 hevosvoimaa ja 520 newtonmetriä.
Ero alkuperäisen 850i:n 300 heppaan on vielä suurempi, ja E31:n tehokkaimpana versiona toimineessa 850 CSi:ssäkin oli ”vain” 380 kaakkia. Suurin osa E60 M5:istä oli varustettu SMG-sekventiaalivaihteistolla, mutta USA:n markkinoilla tarjolla oli myös kuusipykäläinen manuaali. Sellainen on sovitettu myös 858 CSL:ään, jonka kautta teho välitetään perinteiseen tyyliin takapyörille.
Veekympin ja manuaalin lisäksi Rein Speed Shopin luomusta on höystetty hiilikuituisella korisarjalla, jonka on suunnitellut varsinaisena autotaiteilijana mainetta niittänyt Jonsibal. Korisarjan myötä 8-sarja on saanut aimo annoksen urheilullisuutta, ja kokonaisuudessa on havaittavissa selviä vaikutteita myös muista BMW:n malleista kuten Nazca C2 -konseptista ja E46 M3 CSL:stä.
Suosittelemme
Restomodissa on luovuttu jopa Kasin tavaramerkkeihin kuuluneista luukkulampuista, joiden paikalle on sovitettu V10:lle ilmaa syöttävät aukot. Modernia tyyliä edustavat myös kirkaslasiset takavalot, vakiota isommat neljä pakoputkenpäätä sekä räätälintyönä tehdyt vanteet.
Sisustaa on päivitetty puolestaan uusilla kuppipenkeillä sekä monilla uudemmista M-Bemareista lainatuilla osilla. Niiden joukkoon kuuluvat esimerkiksi E60 M5:n ratti, mittaristo, ilmastoinnin säätimet, vaihteenvalitsin ja käynnistysnappula. Autosta löytyy myös moderni tietoviihdejärjestelmän näyttö ja BMW:n iDrive-järjestelmän valintakiekko keskikonsolissa.