Koko Chrysler-yhtymälle aikanaan nimensä antaneen Chryslerin viime vuodet ovat olleet surullista seurattavaa. Euroopassa merkkiä ei enää edes tarjota, ja USA:n kotimarkkinoillakin myyntilukemat ovat laskeneet kuin lehmän häntä.
Vuonna 2005 Yhdysvalloissa saatiin kaupaksi vielä lähes 600 000 Chrysleria, kun taas viime vuoden vastaava lukema oli tarkalleen 124 683 autoa. Tämä tarkoittaa siis huimaa 80 prosentin laskua kahden vuosikymmenen aikana. Lähitulevaisuudessa tilanne on vielä pahenemassa entisestään, koska sedan-korisen 300:n myynti on päättynyt ja varastossa on enää muutamia satoja autoja.
Monet olisivat valmiita antamaan merkille jo armonlaukauksen, mutta Chryslerin isäntänä häärivä monikansallinen Stellantis-konserni ei suostu heittämään pyyhettä kehään. Chryslerin toimitusjohtaja Chris Feuell ilmoitti nimittäin, että merkki ei ole katoamassa minnekään. Sen sijaan Chrysleriin ollaan kuulemma investoimassa reilusti, ja perinteisellä amerikkalaismerkillä on Feuellin mukaan erittäin valoisa tulevaisuus edessään.
Lähitulevaisuudessa luvassa on merkin ainoana mallina tällä hetkellä palvelevan Pacifica-tila-auton facelift., jonka pitäisi tuoda mukanaan myös pistokehybridivoimalinja. Myöhemmin luvassa on myös täyssähköversio, mutta polttomoottorimallinkin pitäisi säilyä myynnissä kuluvan vuosikymmenen loppuun asti. Pacifica toimii Euroopassakin tutun Voyagerin manttelinperijänä, ja autosta on tälläkin hetkellä saatavilla Voyager-niminen versio hieman eri naamailmeellä.
Vuodelle 2026 on lisäksi luvassa iso crossover, joka paikkaa Aspen-nimisen katumaasturin mallistoon jättämää aukkoa. Uutta crossoveria tarjotaan sekä hybridinä että täyssähköisenä, ja Chryslerin jälleenmyyjät ovat kuulemma jo innoissaan autosta. Chryslerin tärkein uutuus on kuitenkin alkuvuodesta debytoineen Halcyon-sähkösedanin tuotantoversio. Chris Feuellin mukaan Chrysler löysi tämän tutkielman myötä itselleen uuden yleisön, ja joitakin konseptin muotoilupiirteitä nähdään myös tuotantoautossa.
Suosittelemme
Tutkielma oli kuitenkin pitkälti konseptihöttöä, joten tuotantomalli pitää tehdä aivan eri lähtökohdista. Odotettavissa on ainakin modernia sekä suhteellisen yksinkertaista muotokieltä, ja auton hintaa mainostetaan jo nyt edulliseksi. Lopulliset hinnat ja Halcyonin tuotantoversion lanseerausaikataulu ovat kuitenkin tätä kirjoitettaessa vielä täysin auki. Lisäksi tuleviakaan Chryslereita ei todennäköisesti nähdä Euroopan markkinoilla.