Grand Seiko SLGH013 ja näkymättömän pieni liike

Grand Seiko julkaisi SLGH013 -mallin Heritage-mallistoon syyskuussa. Kellon kauneus on kätketty syvälle Grand Seikon suunnittelufilosofiaan ja historiallisiin muotoilulinjauksiin. Samaan aikaan tässä Hi-Beat kellossa on useita teknisiä ja materiaalisia uudistuksia jotka tuotantomalleihin saapuessaan luovat pohjaa Grand Seikon entistä korkeammille laatustandardeille.

Grand Seiko julkaisi syyskuussa uuden SLGH013 -mallin Heritage-mallistoonsa. Kellossa on useita lähes näkymättömiä muutoksia joita aiemmin on nähty ainoastaan rajoitetun saatavuuden malleissa. Grand Seikoihin vihkiytymättömälle voi olla vaikea arvostaa niitä lähes silmin havaitsemattoman pieniä asioita, jotka erottavat Grand Seikot toisistaan. Pienet, lähes alitajunnan rajalla häälyvät nyanssit ovat kuitenkin Grand Seikon kirkkainta ydintä, joka tulee ymmärtää, että niitä osaa arvostaa.

Grand Seikosta kirjoittaessa tulee usein viljeltyä sellaisia ilmauksia kuin hienovarainen, minimalistinen ja vähäeleinen. Ehkä liiaksikin. Tämä johtuu Grand Seikon luonteesta jota on vaikea kuvailla muuten kuin tämän suuntaisilla ilmauksilla. Grand Seiko on kaikessa tekemisessään kuin zen-kalligrafi siveltimensä kanssa, pienikin liike merkitsee äärettömän paljon.Grand Seiko SLGH013

Grand Seiko ja Taro Tanakan kielioppi

Olipa kyse Grand Seikon mallistosuunnittelusta, kellojen viimeistelystä tai tauluvariaatioitten julkaisusta, pienet liikkeet saavat aikaan suuria asioita kun Grand Seikosta puhutaan. Tämä johtuu pitkälti Taro Tanakan vuonna 1962 luomasta muotoilufilosofiasta jota kutsutaan nimellä ‘Grammar of Design’.

Vaikka 1950-luvulla Seiko olikin jo suosittu kellomerkki Japanissa, ei sillä vielä ollut asiaa sveitsiläisten kanssa samoille mitalisijoille. Vuonna 1959 Seiko palkkasi vasta valmistuneen muotoilijan Taro Tanakan pohtimaan brändin identiteettiä ja muotoilun filosofiaa. Muutaman vuoden kuluttua Tanaka oli hakannut kiveen muotoilufilosofian perusteesit joilla Grand Seiko tulisi pärjäämään kilpailussa sveitsiläisten kanssa.

Tanakan kieliopin perusteesit olivat yksinkertainen neljän säännön kokoelma, joita Grand Seikojen tulisi noudattaa. Ensiksi kaikkien pintojen ja särmien, olivat ne sitten kuoressa, taulussa tai osoittimissa, tulisi olla suoria ja geometrisesti täydellisiä, jotta ne heijastavat parhaalla mahdollisella tavalla valoa. Toiseksi kellokehän tuli olla yksinkertainen kaksiulotteinen viiste. Kolmanneksi kaikkien pintojen tuli olla virheettömän peilikiiltäviä kaikista kulmista katsottuna. Neljänneksi jokaisen mallin kuori tulisi olla uniikki, erotuksena aiemmin Seikon geneeristä kuorista joihin kelloja oli aiemmin suunniteltu.

Suosittelemme

Grand Seiko SLGH013

Alkuaikojen Grand Seikot noudattivat sääntöjä lähes kaavamaisesti ja ohjeisto nosti Grand Seikon laadun ja arvostuksen kansainvälisesti merkittävälle tasolle. Vaikka vuosien aikana Taro Tanakan suunnittelufilosofiasta on jossain määrin poikettu, se on edelleen osa Grand Seikon brändin dna:ta joka näkyy ja tuntuu siinä luovassa prosessissa, millä japanilaisen horologian mestari kelloja tuottaa.

Grand Seikon uusi sukupolvi palaa juurilleen

Siinä missä keväällä 2022 esitelty Evolution 9 geometria oli monille tervetullutta poikkeamaa vakiintuneesta muotoilun kieliopista, SLGH013 palaa takaisin Taro Tanakan jalanjäljille. Sen kuoridesignin esikuvana on ollut legendaarinen vuonna 1967 julkaistu Taro Tanakan suunnittelema 44GS, jossa Grand Seikon Grammar of Design esiintyi puhtaimmillaan.

Vuosien varrella GS on varioinut kuoren viimeistelyssä harjatun ja kiillotetun pinnan välillä poiketen Tanakan filosofiasta, mutta SLGH013 tarjoaa zaratsu-kiillotettua pintaa enemmän kuin Grand Seiko on pitkään aikaan esitellyt. Kellosta huomaa nopeasti miksi zaratsu-kiillotusta kutsutaan joskus myös nimellä ‘musta kiillotus’, sillä peilikiiltävät viisteet näyttävät katoavan eri kulmista katsottuna. Valon liike näillä pinnoilla nostaa esiin yksityiskohtia, jotka toisesta kulmasta katsottuna eivät näy.

Kellon jäänsininen taulu, jonka sanotaan kuvastavan lumen sulamista Grand Seikon Shizukuishin studioiden takana kohoavan Iwate-vuoren rinteillä, saa elävyytensä osittain juuri kellon viisteiden peilikiillotuksesta. Eri kulmissa kellokehän viiste heijastaa tauluun eri määrän valoa ja suoraan yläpuolelta katsottuna kellokehän yläviiste katoaa ja taulun väri näyttää dramaattisesti kirkastuvan kontrastin kasvaessa. Samalla sinistetty sekuntiosoitin nousee esiin partaveitsenterävässä tarkkuudessaan. Tällä tavalla pienistä asioista syntyy suuria voimia.

Näkymättömiä muutoksia kellon ytimessä

Monilla yläpään kellotaloilla on käytössä omia terässeoksiaan, joilla parannetaan ulkonäköä ja kestävyyttä. Rolex käyttää 904L teräksestä nimeä ‘Oyster Steel’, joskin sitä käyttää muutama muukin sveitsiläinen valmistaja ja se parantaa olennaisesti teräksen korroosiokestävyyttä. Chopard lanseerasi A223 teräksen nimellä ‘Lucent Steel’ vuoden 2019 Alpine Eaglessaan, joka on selvästi vaaleampaa ja kiilloltaan kirkkaampaa kuin yleisin kelloteräs 316L.

Grand Seikon kehittämän ‘Ever Brilliant Steel’ -seoksen kerrotaan olevan vielä näitäkin vaaleampaa, lähes valkoista ja kiillotettuna kirkkaampaa. Ilmeisesti se on ollut käytössä joissain malleissa jo aiemmin, mutta ensimmäisen kerran se on nimetty vasta alkuvuodesta julkaistun SLGH009:n yhteydessä. Kyseessä oli kuitenkin rajoitetun saatavuuden malli 44GS:n 55-vuotisjuhlan kunniaksi, mutta nyt Ever Brilliant Steel on tullut tuotantoon jäävään malliin. Kuoren lisäksi myös ranneke on valmistettu Grand Seikon omasta seoksesta joka muodostaa huikean kontrastin zaratsu-kiillotettujen pintojen kanssa. Lähes valkoisena loistava teräs todellakin muistuttaa lumen valoa.

Toinen lähes näkymätön muutos on koneisto. SLGH013:n kuoren alla tikittää Grand Seikon uusi korkeataajuinen koneistoinnovaatio 9SA5, jota ei aiemmin ole saanut tuotantomalleissa kuin Evolution 9 sarjan kelloihin. Grand Seikon 9SA5 ‘Dual Impulse Escapement’ -koneisto on hieman Omegan Co-Axial ratkaisuun vertautuva innovaatio, josta kirjoitimme jo aiemmin Grand Seikon Hi-beat kelloista kertovan jutun yhteydessä. Sen ansiosta kello on onnistuttu valmistamaan 11,7 millimetriä paksuna, eli vielä alkuperäistä 44GS:ää solakammaksi.

Uuden 9SA5-koneiston käyntiä ja viimeistelyä pääsee ihastelemaan safiirisen takapohjan lävitse. Näkymätöntä muotoilua esiintyy myös koneiston siltojen aukileikkauksissa, jotka ovat saaneet muotonsa Iwate-vuoren ja Shizukuishi-joen silhueteista. Viimeistelyssään koneisto näyttäytyy samalla tavalla hienovaraisena kuin Grand Seikolla on tapana.

Grand Seiko SLGH013
Grand Seiko SLGH013 istuu ranteeseen upeasti. Kuva: Ilpo Harjutsalo

Grand Seiko on SLGH013:n myötä tehnyt paluun historiallisille juurilleen, kuitenkin uudistaen konseptia kaikella mitä on 55 vuoden aikana oppinut. Lopputuloksena on horologinen koetinkivi, joka nostaa Grand Seikon standardeja entistä korkeammalle.

Hienovarainen, minimalistinen ja vähäeleinen. Mestarillinen.

Pähkinänkuoressa

  • Valmistaja: Grand Seiko
  • Malli: SLGH013
  • Koneisto: 9SA5
  • Käyntitaajuus: 36 000 A/h
  • Käyntivara: 80 tuntia
  • Kellon kuori: ‘Ever Brilliant Steel’ -teräs
  • Kellon halkaisija: 40 mm
  • Paksuus: 11,7 mm
  • Lasi: safiiri (heijastesuojattu)
  • Vesitiiviys: 100 m (10 bar)
  • Rannekkeen leveys: 19 mm
  • Ranneke: ‘Ever Brilliant Steel’ -teräs
  • Hinta: 9700€

Grand Seikoa jälleenmyy Suomessa Lindroos.

Lue lisää