Ford julkaisi tiiserin uudesta Caprista – auto on kuitenkin kaukana sportticoupésta

Ford Capri esiteltiin vuonna 1969 eurooppalaiseksi vastineeksi Mustangille. Amerikkalaisen esikuvan mukaisesti pitkän konepellin alle sai monenlaista tekniikkaa nuhaisesta nelosesta Porsche 911:n suorituskyvyllään haastaneen RS:n V6:een saakka. Caprin taival ulottui lopulta kolmen sukupolven ja yli 15 vuoden mittaiseksi, kunnes ikonin asemaan kohonneen coupén valmistus lopulta päättyi 1980-luvun puolenvälin paikkeilla.

Sen jälkeen Capri on saanut uinua Ruususen unta, vaikka huhuja auton paluusta markkinoille on liikkunut moneen kertaan. Ford on hyödyntänyt viime vuosina perinteisiä mallimerkintöjä aivan uusissa yhteyksissä, ja niinpä Mustangin nimellä voi ostaa kaupasta uuden sähkö-crossoverin ja onpa Pumakin nykyään kompakti katumaasturi. Sama kohtalo odottaa nyt myös Capria, eli pyhäinhäväistyksestä puhuvien perinnetietoisten kannattaa lopettaa jutun lukeminen tähän paikkaan.

Ford Caprin tiiserimainos
Kuva: Ford

Ovaalimerkki aloitti nyt tiiserikampanjan uuden Caprin markkinoimiseksi, ja auton pitäisi debytoida jo 10.7. Ensimmäisessä tiiserissä on vahvaa retro-otetta, eli Ford on naamioitunut mainoksessa Comeback Cars -nimiseksi entisöintifirmaksi joka on perustettu vuonna 1969. Se on suora viittaus alkuperäisen Caprin syntymävuoteen, mutta muuten tiiserissä ei näy vilaustakaan vanhasta Caprista. Jostakin kumman syystä kuviin on valittu myös Alfa Romeo GTV ja vanha Volga vuoden 1966 Mustangin ohella.

Ford Caprin tiiserimainos
Kuva: Ford

Tiiserissä on lisäksi viittaus Caprin vanhaan ”The car you always promised yourself” -mainossloganiin, ja auton tuotannon päättymisvuosi 1986 on myös mainittu aivan toisessa yhteydessä numerosarjana. Sähkötekniikkaan viitataan puolestaan EV-kirjaimilla, eli uusi Capri on täyssähköauto. Se on myös todella kaukana kaksiovisesta coupésta, koska uutuus on viistoperäinen täyssähköinen crossover joita mahtuu tällä hetkellä kolmetoista tusinaan. Muotoilun ainoana viittauksena alkuperäisautoon voidaan pitää C-pilarin kaarevaa muotoilua, ja ledivalojen neljässä nauhassa lienee ainakin Fordin omasta mielestä jonkinlaista Capri-henkeä.

Ford Caprin takavalo
Kuva: Ford

Uutuus toimii sähköisen Explorerin viistoperäisenä sisarmallina, eli perusrakenne ja sähkötekniikka on suoraa lainaa Volkswagenilta. Explorer vastaa korimalliltaan ID.4:ää, kun taas uusi Capri on Fordin vastine loivemmalla kattolinjalla varustetulle ID.5:lle. Caprista saattaa tulla tarjolle ID.5:n kaltainen kahdella sähkömoottorilla toteutettu nelivetoversio, mutta vanhojen RS-Caprien kaltainen sporttisuus jää siinäkin valitettavasti vain haaveeksi. Caprin lisäksi sama kohtalo uhkaa muuten myös Opel Mantaa, joka on tekemässä parin vuoden päästä comebackin luonnollisesti täyssähköisenä crossoverina.

Ford Caprin tiiserimainos
Kuva: Ford
LähdeCarscoops

Lue lisää