Vuonna 1994 esitelty Ferrari F355 perustui 348-edeltäjäänsä, mutta ominaisuuksiltaan keskimoottorinen urheiluauto otti todella suuren loikan eteenpäin. Evoluto Automobili -niminen paja tavoittelee nyt vastaavaa hyppyä F355:n pohjalta tekemällä restomodillaan.
Analogisen ajokokemuksen huipuksi kuvailtu auto näyttää päälinjoiltaan tutulta, mutta Evoluton luomus on saanut Ian Callumin muotoilemat kokonaan uudet hiilikuituiset koripaneelit. Ferrarin keulassa on esimerkiksi isommat ilmanottoaukot ja moderni splitteri, kun taas luukkulamput kätkevät alleen ledit ja puskuriin on sovitettu päiväajovalot.
Autossa on myös uudet peilit, korin pintaan sovitetut ovenkahvat sekä modernit leditakavalot. Täysin uusiksi laitettua ulkokuorta voi kuulemma vielä höystää erilaisilla yksilöidyillä räätälöintivaihtoehdoilla. Ohjaamoa koristavat puolestaan erilaiset hiilikuitu- ja metalliosat sekä nahalla ja mikrokuitukankaalla toteutettu verhoilu.
Ferrarin 3,5-litrainen 90-asteen kampiakselilla varustettu V8 on saanut myöskin osansa muutoksista, eli yli 200 uutta tai uusiksi laitettua komponenttia. Niiden joukkoon kuuluvat mm. uusi moottorinohjausjärjestelmä ja sytytys, CNC-portatut sylinterinkannet isommilla imuventtiileillä, uudet venttiilinnostajat ja nokka-akselit. Muutoksia täydentää titaaninen pakoputkisto, joka vähentää värinöitä ja tarjoaa varmasti myös entistä makeammat soundit. Näillä eväillä myllystä irtoaa 426 heppaa, kun alkuperäismoottori tuottaa 379 hevosvoimaa.
Veekasi on yhdistetty päivitettyyn kuusipykäläiseen manuaaliin, joka tekee kuulemma jokaisesta vaihdosta elämyksen. Suoritusarvoja ei ole kerrottu, mutta jo vakiokuntoinen F355 kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa ja yltää 295 km/h:n huippunopeuteen. Lisäksi Ferrarin korirakennetta on tukevoitettu hiilikuituosien avulla, joiden pitäisi kohentaa vääntöjäykkyyttä 23 prosentin verran.
Suosittelemme
Auton alla pyörivät räätälintyönä tehdyt 19-tuumaiset takovanteet Michelinin Pilot Sport 4S -renkailla. Hidastuvuudesta vastaavat puolestaan Brembon jarrut neli- ja kuusimäntäisillä satuloilla sekä uusilla jarrupaloilla ja -letkuilla. Saatavilla ovat myös hiilikuitukeraamiset jarrut.
Lisäksi Ferrarin sähköjärjestelmä on laitettu täysin uusiksi modernin luotettavuuden takaamiseksi. Autojen tuotanto aiotaan rajata 55 yksilöön, ja lähtökohtana toimii aina asiakkaan itse toimittama F355. Hintoja ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta muutostöiden laajuudesta päätellen kyse ei ole mistään halvasta huvista.