MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Ensimmäinen Ford Mustang ei ollut tarpeeksi nopea Indianapolis 500:n pace cariksi – niinpä valkoiseen avoautoon sovitettiin GT40:n kisakone

Ensimmäisiä Ford Mustangeja kutsutaan 1964.5-mallisiksi, koska ikonin asemaan kohonnut poniauto debytoi huhtikuussa 1964 reilusti ennen mallivuotta 1965. Ensimmäiset yksilöt päätyivät asiakkaille ensiesittelyhetkellä, ja yksi myytiin jopa pari päivää sitä ennen.

Nämä autot olivat varhaisesta valmistuspäivästään huolimatta perustekniikalla varustettuja yksilöitä, mutta tämän jutun avo-Mustangin kohdalla asia on aivan toisin. Autoa koristavat raidat ja tekstit kertovat sen toimineen vuoden 1964 Indianapolis 500 -kisan pace carina, ja tällä kertaa kyseessä on todellakin aito asia usein nähtyjen pace car -replikoiden sijasta.

Ford Mustang pace car
Kuva: YouTube

Ovaalimerkin johtoon kuuluva omistajasuvun edustaja Bill Ford vei tämän hyvin erityisen Mustangin äskettäin Jay Lenon auto-ohjelmaan, jossa hän kertoi enemmän erikoisyksilön taustoista. Vasta esitellyn poniauton haluttiin toimivan toukokuussa 1964 ajetun Indianapolis 500 -ovaaliratakisan pace carina, mutta Mustangin kyyti ei riittänyt alkuunkaan radalle. Vaatimuksena oli vähintään 140 tuntimailin vauhti, johon Mustang ei yltänyt edes veekasilla varustettuna.

Niinpä kolme Mustangia lähetettiin Pohjois-Carolinassa sijainneelle maineikkaalle Holman-Moodyn virityspajalle vain kuukautta ennen kilpailua poniautojen kulun piristämiseksi. Autoissa vakiona ollut ja 164 hevosvoimaa tuottanut 260-kuutiotuumainen V8 korvattiin Fordin GT40-ratakilpurista lainatulla 289-kuutiotuumaisella pannulla, jonka viritysastetta laskettiin kuitenkin hieman Le Mansia varten kehitettyyn GT40:een verrattuna.

Tästä huolimatta pace carissa on Bill Fordin mukaan jopa 450 heppaa, jotka välitetään takapyörille modifioidun manuaalivaihteiston kautta. Monia muitakin osia kuulemma muokattiin ratakäyttöä silmälläpitäen. Auto näyttää kuitenkin ulospäin täysin vakiolta kromattuja pölykapseleita myöten, mutta käyntiääni kavaltaa muutokset kun Leno lyö villihevon tulille. Veekasin jytinä muistuttaa GT40:n kisakonetta, ja Leno ajaakin autolla ensin lentokentällä Ford kyydissään.

Suosittelemme


Vasta myöhemmin Mustangilla uskaltaudutaan Kalifornian normaaliliikenteen sekaan. Varovaisuutta selittää se, että tämä yksilö on ainoa laatuaan maailmassa. Kaksi muuta pace car -käyttöön muokattua autoa ovat valitettavasti tuhoutuneet vuosien saatossa.

Lue lisää