Stellantis-konsernin ranskalainen luksusbrändi DS on pahasti hukassa identiteettinsä kanssa, ja niinpä tuleviin malleihin aiotaan hakea entistä enemmän vaikutteita Citroënin klassisista isoista kissoista. Niitä odotellessa DS julkaisi nyt ensimmäiset tiiserikuvat uudesta crossoveristaan, joka ei vielä edusta tätä linjaa.
Todennäköisesti vielä tämän vuoden puolella esiteltävä uutuus saa ilmeisesti nimekseen DS8, eli se sijoittuu SUV-luokkaan kuuluvan DS7:n ja limusiinityylisen DS9:n väliin ranskalaisbrändin mallistossa. Auto on nyt julkaistuissa virallisissa tiiserikuvissa enää kevyen mainoshenkisen teippauksen peitossa, joten linjoja ei tarvitse enää juuri arvuutella. Uusi DS on vangittu aiemmin myös salavalokuvaajien linsseille, joten tiiserikuvat eivät pystyneet enää tarjoamaan kovinkaan suurta yllätysmomenttia.
DS:n sähköformulasta inspiraationsa saaneen mustakultaisen teippauksen alla piilee auto, joka on tehty suunnilleen samalla reseptillä kuin konserniserkku Peugeot 408. Kyseessä on siis lievästi korotetulla maavaralla varustettu crossover-tyyppinen luiskaperä, jonka on tarkoitus toimia tyylikkäämpänä vaihtoehtona katumaastureille. Uutuuden linjat ovat hieman tähänastisia DS:n malleja terävämmät, ja esimerkiksi takavalot koostuvat vaaka- sekä pystysuuntaisista ledinauhoista. Samaa voidaan sanoa myös etuvaloista, jotka on yhdistetty toisiinsa kapealla nauhalla perinteisen maskin sijasta.
Crossover-tyyliä on haettu hieman korkeamman kulkuasennon lisäksi helmojen ja lokasuojanreunojen muoviverhouksilla, jotka saattavat olla lopullisessa tuotteessa kiiltävän mustat. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta sen pitäisi kuulemma tarjota erityislaatuista teknologiaa ja hienostuneisuutta. Lisäksi kuskin paikalle lupaillaan jotakin mystistä toimintoa. Aiemmin julkisuuteen putkahtaneiden salavalokuvien perusteella autossa on nelipuolainen ratti, digimittaristo, futuristisen oloisia käyttökytkimiä keskikonsolissa sekä premium-tason verhoilumateriaaleja.
Uusi DS on tehty STLA Medium -nimisen perusrakenteen varaan, jota hyödynnetään esimerkiksi Peugeot 3008:ssa ja 5008:ssa sekä Opel Grandlandissa. Myöhemmin sama pohjalevy tulee käyttöön myös Citroën C5 Aircrossin ja DS7:n seuraajissa. Vaikka uudessa DS:ssä käytetään samaa 98 kWh:n akkupakettia, tiiserikuvien auton kyljissä näyttävästi mainostettu 750 kilometrin WLTP-toimintamatka on 50 kilometriä pidempi kuin tekniikaltaan läheistä sukua olevassa Peugeot E-3008:ssa.
Suosittelemme
DS on ilmoittanut aiemmin tuovansa markkinoille pelkästään sähköautoja vuodesta 2024 alkaen, ja ainakaan vielä tästä ei ole pakitettu sähköautojen vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta. Tekniikan osalta strategiaa on kuitenkin helppo muuttaa, koska STLA Medium on yhteensopiva myös mietojen sekä pistokehybridivoimalinjojen kanssa.