Citroënin mopoautosta syntyy vanhan aaltopeltipakun klooni 5000 eurolla – asialla on italialainen koripaja

Citroënin Ami-mopoauto on viime aikoina yrittänyt ratsastaa retroilun aallonharjalla, kun Ami sai legendaarisen 2CV:n mieleen tuovat etuvalot ja etulokasuojien koristeet. Italialaisen Caselanin luomus Amin pohjalta menee kuitenkin tässä suhteessa vielä paljon pidemmälle.

Italialaiset esittelivät Pariisin Rétromobile-klassikkoautonäyttelyssä Amiin suunnitellun muutossarjan, joka on tehty yhteistyössä Citroënin muotoiluosaston kanssa. Type-Ami-niminen luomus on David Obendorferin käsialaa, joka on visioinut muitakin klassikko-Sitikoita nykyaikaan. Lisäksi mies on piirtänyt Mercedes-Benz W115:n ja BMW E9 CS:n modernit tulkinnat, jotka ovat kuitenkin jään12eet havainnekuvien asteelle.

Citroën Type-Ami
Kuva: Caselani

Lisäksi Obendorfer on suunnitellut Type H – ja Fourgonnette-muutossarjat, joiden avulla arkisesta Citroën Jumperista, Jumpysta, SpaceTourerista tai Berlingosta saa tehtyä ulkoisesti lähes museoauton. Type-Amin inspiraatio on puolestaan haettu aaltopeltipakuna tunnetusta Citroën Type H:sta tai HY:stä, joka säilyi valmistuksessa vuodesta 1947 aina vuoteen 1981 asti.

Muutossarjan aaltopeltiä muistuttavat koripaneelit on todellisuudessa tehty lasikuidusta, ja sarjan mukana tulevat myös kaikki asennuksessa tarvittavat ruuvit sekä kiinnikkeet. Amin lasiosat ja katto, ovimekanismit sekä valot jätetään sen sijaan ennalleen. Ostajat voivat valita yhdeksän vakiovärin väliltä, mutta Caselani tarjoaa myös räätälintyönä tehtyjä erikoissävyjä vaativammille asiakkaille.

Citroën Type-Ami
Kuva: Caselani

Obendorferin mukaan Type-Ami ideotiin alun perin yksittäiskappaleeksi Fabrizio Caselanille, joka on perustanut Caselanin koripajan. Type-Amista päätettiin kuitenkin tehdä kaupallinen projekti sen jälkeen kun retrohenkisen mopoauton liikkuva prototyyppi oli esitelty julkisesti Belgian Spa-Francorchampsin radalla järjestetyn 24 tunnin rättärikisan yhteydessä.

Suosittelemme


Jotta lopullinen design noudattaisi myös Citroënin näkemystä, Type-Amin retrolinjoja hiottiin vielä ranskalaismerkin muotoilutiimin kanssa. Amin tekniikkaan Caselani ei kuitenkaan koske, eli mopoautoa vauhdittaa 5,5 kWh:n akulta virtansa saava kahdeksanheppainen sähkömoottori. Laitteen huippunopeus on rajoitettu samalta pohjalta tehtyjen Fiat Topolinon ja Opel Rocks Electricin tavoin 45 km/h:n lukemaan.

Type-Amista voi tehdä jo ennakkotilauksia 13 000 euron hintaan, jos koko härvelin haluaa Caselanilta. Nykyisille Citroën Amin omistajille tarkoitettu muutossarja kustantaa puolestaan noin 5000 euroa.

Citroën Type-Ami
Kuva: Caselani
Citroën Type-Ami
Kuva: Caselani
LähdeCarscoops

Lue lisää