Sähköautojen vakuutusmaksut nousivat Britanniassa peräti 50 prosenttia viime vuonna, ja niiden omistajat maksavat jo miltei kaksinkertaista vakuutusmaksua polttomoottoriautoilijoihin nähden.
Britannian autovakuutustenmyöntäjät ovat kiistäneet väitteet voiton tavoittelusta vuoden 2023 sähköajoneuvojen vakuutuskustannusten massiivisen 50 prosentin nousun jälkimainingeissa. Tämän seurauksesta sähköautoilijat maksavat nyt lähes kaksinkertaista vakuutusmaksua polttomoottoriautojen omistajiin nähden.
Vakuutuksenantajat selittelevät tilannetta, että he eivät voi tehdä asialle juuri mitään, sillä vakuutusmaksut määräytyvät korvauskustannusten ja tapausten määrän mukaan. Vakuutusyhtiöt väittävät, että sähköautojen vahinkokorvaukset ovat 35 prosenttia kalliimpia kuin vastaavat polttomoottoriajoneuvojen korjaukset.
Sähköajoneuvojen vakuutusmaksut nousivat vuoden 2023 lopussa keskimäärin 1 344 puntaa, mikä tekee noin 1572 euroa nykyisillä valuuttakursseilla. Vakuutuksenantajat viittaavat useisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat tähän kasvuun, kuten komponenttien hinnannousuista johtuvat kohonneet korjauskustannukset, pula sähköautojen huoltoon koulutetuista mekaanikoista ja sähköajoneuvojen keskimääräistä pidempi korjausaika.
Korkeat vakuutusten hinnat luovatkin jo paineita sähköajoneuvojen markkinoille, jotka osoittavat jo selviä hidastumisen merkkejä. Koko Eurooppa kärvistele tällä hetkellä kohonneiden elinkustannusten kriisissä, mikä on lyönyt jarruja myös sähköautojen latausinfrastruktuurin kasvulle.
Vaikka Tesla Model Y oli myydyin ajoneuvo Euroopassa vuonna 2023, sähköautojen markkinaosuus ei kasvanut Isossa-Britanniassa ensimmäistä kertaa viime vuonna. On myös huomionarvoista, että Teslan crossover oli ainoa täysin sähköinen malli mantereen 30:n myydyimmän auton joukossa. Merkille pantavaa ovat myös tutkimukset, joiden mukaan Teslan sähköautojen korjaaminen maksaa enemmän kuin useimpien muiden sähkömallien, jotka ovat yleensä vain hieman kalliimpia korjata kuin polttomoottoriajoneuvot.