Britannian alati nousevat vakuutusmaksut ovat jo pysäyttämässä sähköautojen myynnin kasvun

Sähköautojen vakuutusmaksut nousivat Britanniassa peräti 50 prosenttia viime vuonna, ja niiden omistajat maksavat jo miltei kaksinkertaista vakuutusmaksua polttomoottoriautoilijoihin nähden.

Britannian autovakuutustenmyöntäjät ovat kiistäneet väitteet voiton tavoittelusta vuoden 2023 sähköajoneuvojen vakuutuskustannusten massiivisen 50 prosentin nousun jälkimainingeissa. Tämän seurauksesta sähköautoilijat maksavat nyt lähes kaksinkertaista vakuutusmaksua polttomoottoriautojen omistajiin nähden.

Vakuutuksenantajat selittelevät tilannetta, että he eivät voi tehdä asialle juuri mitään, sillä vakuutusmaksut määräytyvät korvauskustannusten ja tapausten määrän mukaan. Vakuutusyhtiöt väittävät, että sähköautojen vahinkokorvaukset ovat 35 prosenttia kalliimpia kuin vastaavat polttomoottoriajoneuvojen korjaukset.

Sähköajoneuvojen vakuutusmaksut nousivat vuoden 2023 lopussa keskimäärin 1 344 puntaa, mikä tekee noin 1572 euroa nykyisillä valuuttakursseilla. Vakuutuksenantajat viittaavat useisiin tekijöihin, jotka vaikuttavat tähän kasvuun, kuten komponenttien hinnannousuista johtuvat kohonneet korjauskustannukset, pula sähköautojen huoltoon koulutetuista mekaanikoista ja sähköajoneuvojen keskimääräistä pidempi korjausaika.

Korkeat vakuutusten hinnat luovatkin jo paineita sähköajoneuvojen markkinoille, jotka osoittavat jo selviä hidastumisen merkkejä. Koko Eurooppa kärvistele tällä hetkellä kohonneiden elinkustannusten kriisissä, mikä on lyönyt jarruja myös sähköautojen latausinfrastruktuurin kasvulle.

Kuva: Tesla.

Vaikka Tesla Model Y oli myydyin ajoneuvo Euroopassa vuonna 2023, sähköautojen markkinaosuus ei kasvanut Isossa-Britanniassa ensimmäistä kertaa viime vuonna. On myös huomionarvoista, että Teslan crossover oli ainoa täysin sähköinen malli mantereen 30:n myydyimmän auton joukossa. Merkille pantavaa ovat myös tutkimukset, joiden mukaan Teslan sähköautojen korjaaminen maksaa enemmän kuin useimpien muiden sähkömallien, jotka ovat yleensä vain hieman kalliimpia korjata kuin polttomoottoriajoneuvot.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat