BMW valmistelee todellista superluksusautoa – 9-sarja haastaa Mercedes-Maybachin

Bemarin 8-sarjan paluusta on huhuttu jo vuosia, ja nyt ison luksuscoupén tulo markkinoille näyttää todennäköisemmältä kuin koskaan. Uusi Kasi on nimittäin saanut jo tehtaan sisäisen korimallikoodin, eli autoa kehitetään täyttä höyryä. 8-sarjan coupé- ja avoversiot korvaavat nykyisen 6-sarjan astetta pienemmät mallit.

Bemarin luksusvyörytys ei jää kuitenkaan tähän, vaan suunnitteilla on myös 7-sarjan yläpuolelle sijoittuva iso sedan, jonka tunnukseksi tulee ilmeisesti 9-sarja. BMW ei halua seurata Mercedes-Maybachin menestystä sivusta, ja lisäksi Münchenin laskutikkumiehet ovat havainneet, että todella kalliista autoista jää valmistajalle enemmän katetta kuin ”tavallisista” edustusluokan menopeleistä.

Bemari antoi esimakua erityisen ylellisestä sedanista jo pari vuotta sitten, kun se esitteli Pekingin autonäyttelyssä artikkelikuvassa näkyvän Vision Future Luxury -nimisen konseptin. 9-sarjan tuotantomallin inspiraation lähteenä käytetään juuri tätä tutkielmaa. Teknisesti iso sedan tulee pohjautumaan 7-sarjan venytetylle perusrakenteelle. 9-sarjassa panostetaan täysillä ylellisyyteen, ja niinpä takaosastolla on kaksi erillisistuinta perinteisen takapenkin sijasta. Molemmilla takamatkustajilla on lisäksi omat tietoviihdejärjestelmänsä ja ruutunsa.

9-sarjassa käytetään pitkälti samoja voimanlähteitä kuin 7- ja 8-sarjassa. Niinpä pellin alle on odotettavissa ainakin M760Li:stä tuttu 6,6-litrainen tuplaturbo-V12, josta irtoaa 600 hevosvoiman teho ja 800 newtonin vääntö. Lisäksi tarjolle tulee todennäköisesti myös saman teholuokan pistokehybridi, jossa bensaturbokoneeseen on yhdistetty sähkömoottori.

BMW käyttää jo nykyisessä 7-sarjassa mm. alumiinista sekä hiilikuidusta koostuvaa sekarakennetta, ja samoja materiaaleja ollaan hyödyntämässä myös tulevassa 9-sarjassa. Kevytrakenteiden idea viedään kuitenkin astetta pidemmälle, ja esimerkiksi istuinten rungot saatetaan tehdä hiilikuidusta. Ne vakauttavat myös korirakennetta, jolloin B-pilarista voidaan tehdä tavallista ohuempi ja kevyempi. Jäämme odottelemaan, koska 9-sarjan ensimmäiset testiprototyypit bongataan salavalokuvaajien linsseihin.

LähdeAuto Bild

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat