BMW toimi saksalaismerkkien pioneerina, kun baijerilaiset lanseerasivat i3-sähköauton ja i8-hybridisportin jo kolmisen vuotta sitten. Kompaktiluokan i3 on varsin hintava kokoisekseen, joten auto ei ole ollut mikään huima menestys, ja i8 on muutenkin tarkoitettu vain harvojen herkuksi. Lisäksi i3:n toimintasäde sähköllä on vain noin 180 kilometriä, mikä jää kauas parhaiden kilpailijoiden lukemista.
Tulevina vuosina uusia kilpailijoita riittää, ja niistä tärkein lienee Teslan ”kansanmalli” Model 3. Parin vuoden päästä myyntiin tulevan auton pitäisi maksaa jenkkimarkkinoilla noin 35 000 dollaria, eli BMW 3-sarjan kokoinen Tesla on lähes 10 000 taalaa Bemarin i3:a edullisempi. Toinen tärkeä uutuus on Euroopassa Opel Ampera-e:n nimellä myytävä Chevrolet Bolt, joka uhkaa myöskin jättää i3:n varjoonsa sekä toimintamatkallaan että hinnallaan.
Baijerilaisilta kaivataan siis kunnon vastaiskua, ja sellaista todellakin suunnitellaan saksalaisen Handelsblattin mukaan. BMW:n hallitus antaa ilmeisesti vielä tämän kuun lopussa vihreää valoa uusille sähköautoille, jotka tehdään 3-sarjan sedanin, X4-crossoverin ja Minin pohjalta.
Bemari ei siis ole tällä kertaa kehittämässä täysin omaleimaisia sähköautoja, vaan ne tehdään tavanomaisempien mallisarjojen pohjalta. Tämä saattaa olla järkevä päätös, koska Teslan menestyksen salaisuus on ollut juuri se, että kalifornialaiset sähköautot eivät näytä liian erikoisilta. BMW i3 saattaa sen sijaan olla monelle ostajalle jo liiankin radikaalin oloinen.
Minin täyssähköversion pitäisi tämän strategian mukaan jäädä suhteellisen edulliseksi, jolloin se houkuttelisi laajoja ostajaryhmiä. 3-sarjan ja X4:n pohjalta tehtävät sähköautot vetoaisivat puolestaan arvokkaampaa premium-tunnelmaa kaipaaviin asiakkaisiin. Jäämme odottelemaan, kuinka pian baijerilaisten tulevat Teslan haastajat saadaan myyntiin.