BMW lanseerasi möhkömaasturinsa – X7:ssä kaikki on suurta munuaismaskia myöten

BMW on viime vuosina kehitellyt uusia malleja lähes kaikkiin mahdollisiin markkinarakoihin, mutta yksi segmentti on tähän asti jätetty kilpailijoiden heiniksi. Baijerilaisilla ei ole nimittäin ollut tarjota massiivista seitsemänpaikkaista katumaasturia Mercedes GLS:n ja kumppanien haastajaksi, joten sellaista lähdettiin suunnittelemaan pykälää pienemmän X5:n pohjalta. Autosta annettiin esimakua jo viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä paljastetun konseptin avulla, ja nyt tuotantoversio tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.





X7 on muhkea ilmestys, koska auto on 5,15 metriä pitkä, karvan verran alle kaksi metriä leveä ja lähes 1,80 metriä korkea. Akselivälilläkin on mittaa peräti 3,10 metriä. G07-koodinimen saanut uutuus tehdään X3:n ja X5:n tavoin USA:n Spartanburgissa, mikä kertoo jo X7:n yhdestä päämarkkina-alueesta. USA:n, Kiinan, Venäjän ja Lähi-idän markkinoiden tärkeys näkyy myös auton muotoilussa. Kaikki on isoa ja näyttävää, ja esimerkiksi munuaismaski on baijerilaismerkin historian kookkain. Myös etuvalot ovat kasvaneet kokoa viimevuotiseen konseptiin nähden, ja kattolinjasta on tehty varsin pysty tehokkaan tilankäytön ehdoilla.

X7:n on tarkoitus toimia katumaasturivaihtoehtona 7-sarjalle, ja niinpä erityisesti takapäästä löytyy sukunäköä BMW:n isoimpaan sedaniin. Takavalojen muodoissa on selviä yhteneväisyyksiä, ja niiden välissä komeilee vastaava kromilista kuin Seiskassa. Sisustakin edustaa vähintään saman tason luksusta, mutta X7:n teknologia on nykyistä 7-sarjaa modernimpaa. Tietoviihdejärjestelmänä palvelee baijerilaisten viimeisin BMW Operating System 7.0, joka ymmärtää myös puheohjausta. Tiedot esitetään kahdella 12,3-tuumaisella ruudulla, joista toinen hoitaa myös mittariston tehtäviä.

Keskimmäisen penkkirivin normaalin takaistuimen voi lisähintaan korvata kahdella erillisistuimella, jotka tarjoavat tuuletusta lukuun ottamatta samat herkut ja säädöt kuin etupenkitkin. Matkustamon valoisuutta lisää vakiovarusteisiin kuuluva kolmiosainen panoraamakatto, ja kolmella penkkirivillä tavaratilan vetoisuus on 326 litraa. Ilman takimmaisia istuimia ruuma laajenee 730 litraan, ja kaikki takapenkit kaadettuina volyymiä riittää peräti 2120 litran verran. Istuimet taittuvat alas sähköisesti, mikä sopii hyvin lippulaivatason SUV:n arvolle.

Vakiovarustetasoa voi kohentaa vielä kahdella paketilla, jotka tottelevat Design Pure Excellence – ja M Sport -nimiä. Ensiksi mainittu korostaa ylellisyyttä mm. runsaan kromin käytön ja 21-tuumaisten vanteiden myötä. M Sportissakin on samankokoiset kiekot, mutta auton habitus on sporttisempi mm. etupuskurin isompien ilmanottoaukkojen ansiosta. Lisähintaan tarjolla on jopa 22-tuumaiset vanteet X7:n kaikkiin versioihin.

Ajoavustinpuolella saatavilla on käytännössä kaikki assistentit, joita BMW Groupin valikoimasta tällä hetkellä löytyy. Mm. jarrutustoiminnolla varustettu mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaupunkiliikenteen hätäjarrutustoiminto ovat vakiona, ja sama koskee myös automaattisella tasonsäädöllä varustettua ilmajousitusta. Lisähintaan autoon voi ruksia myös erityisen maastoajopaketin, joka tuo mukanaan pohjapanssarin ja neljä maastomoodia.

Euroopan ulkopuolella X7:n pellin alle saa myös tuplaturbokasin, mutta vanhalla mantereella asiakkaiden täytyy tyytyä suoriin kuutosiin. Toistaiseksi ainoana bensakoneena palvelee xDrive 40i -mallin kolmilitrainen turbokuutonen, joka tuottaa 340 hevosvoimaa. Dieselpuolella saatavilla on puolestaan xDrive 30d -version 265-heppainen pata, ja enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan M50d:n neliturboista myllyä. Siitä irtoaa jo tasan 400 hevosvoimaa ja 760 newtonin maksimivääntö, joiden turvin X7 pinkaisee 5,4 sekunnissa nollasta sataan. Myöhemmin tulossa on vielä ainakin pistokehybridi. Ensimmäiset X7:t saapuvat BMW-liikkeisiin vielä tämän vuoden puolella, ja ainakin Saksassa uutuuden lähtöhinnan pitäisi jäädä 7-sarjan alapuolelle.

LähdeBMW
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...