Jo vuonna 1975 markkinoille lanseerattu BMW 3-sarja on kohonnut yli 40-vuotisen uransa aikana sporttisedanien mittapuuksi ja merkkinsä imagoon eniten vaikuttaneeksi automalliksi. Nykyinen, F30-koodinimellä tunnettu Kolmonen esiteltiin vuonna 2012, joten seuraajan aika on käsillä. BMW on antanut seitsemännen sukupolven 3-sarjasta jo monenlaisia ennakkotietoja, ja nyt uutuus lanseerattiin koko komeudessaan Pariisin autonäyttelyn parrasvaloissa.
G20-korikoodin saanut uusin Kolmonen on kasvanut joka suuntaan. Pituus on venähtänyt peräti 76 millillä, ja akselivälillä on mittaa 41 milliä entistä enemmän. Leveys on puolestaan kasvanut 16 millin verran, mutta korkeutta autolle on tullut ainoastaan millin verran lisää. Auto on pituutta lukuun ottamatta jo kookkaampi kuin parinkymmenen vuoden takainen 5-sarja, mutta painoa on silti onnistuttu laskemaan jopa 55 kilolla edeltävään malliin verrattuna. Painonjakauma on puolestaan optimaalinen 50:50, ja korin sekä alustan kiinnityspisteiden jäykkyyttäkin on saatu kohennettua. Aerodynamiikkaankin on panostettu, koska ilmanvastuskertoimen cw-arvo on parhaimmillaan vain 0,23.
Muotoilua ei ole muutettu liiaksi, koska auton tunnistaa edelleen helposti 3-sarjaksi. Munuaiset ovat kuitenkin entistä leveämmät 5-sarjan malliin, ja etuvalojen alareunoissa on Peugeotin tyyliset nystyrät. Entistä leveämmissä takavaloissa voi puolestaan nähdä yhtymäkohtia Lexukseen, vaikka valot toistavatkin hieman uudella tavalla Bemarin perinteistä L-muotoa. Kylkilinjan sekä konepellin dynaamisuutta on yritetty korostaa monenlaisilla pokkauksilla, ja takimmaisen kattopilarin ns. Hofmeisterin taite on saanut uudenlaisia kulmia.
Suosittelemme
Sisusta vaikuttaa puolestaan huomattavasti arvokkaammalta kuin hieman halvanoloiseksi moititussa edeltäjässä. Kojelauta on kallistettu kuskiin päin perinteiseen tyyliin, mutta keskinäyttö on integroitu aiempaa paremmin kojelaudan linjoihin. Saatavilla on myös 12,3-tuumainen digitaalimittaristo 10,25-tuumaisen keskinäytön kaveriksi. Tilat ovat kasvaneet isompien ulkomittojen myötä, ja tavaratilan perusvetoisuus on nyt 480 litraa. Käytännöllisyyttä parantaa myös 40:20:40-suhteessa kaatuva takapenkin selkänoja, ja sähkötoimisesti aukeavan takaluukun kannen saa lisähintaan.
Moottoreiksi tarjotaan alkuvaiheessa kahta nelisylinteristä bensaturboa, eli 320i:tä ja 330i:tä. Ensin mainitussa on 184 ja jälkimmäisessä 258 heppaa. Lisäksi autoon saa kaksi nelosdieseliä, eli 150-hevosvoimaisen 318d:n ja 190-heppaisen 320d:n. Toistaiseksi tehokkaimpana voimanlähteenä palvelee 330d:n 265-hevosvoimainen kuutosdiesel, mutta mallivalikoima täydentyy jo ensi keväänä lähes 390-heppaisella M340i:llä. Lisäksi tulossa on vähintään yksi pistokehybridi ja malliston kuninkaaksi perinteiseen tyyliin asettuva M3. Viime vuosina kovasti suosiotaan kasvattaneen nelivedon saa aluksi vain 320d:hen.
Ajettavuutta on yritetty kehittää väistyvää mallia sporttisempaan suuntaan mm. uudenlaisten iskunvaimentimien avulla, ja madallettu M Sport -alusta tarjoaa vielä jämäkämpää menoa. Lisähintaan tarjolla on myös mukautuva M-jousitus ja M Sportin sähköisesti ohjattu lukkoperä 330i- ja 330d-versioihin. Auton varustetasot tottelevat puolestaan Advantage-, Sport Line -, Luxury Line – ja M Sport -nimiä. Niiden pariksi saa vielä monia yksilöllisiä lisäherkkuja, kuten lasikaton ja tunnelmavalaistuksen.
Ajoavustinpuolella saatavilla on lähes kaikki mahdolliset assistentit, joiden joukkoon lukeutuu jopa 50 metrin matkaan kykenevä peruutusavustin. Käyttöjärjestelmänä palvelee puolestaan uusi BMW Operating System 7.0, ja myös BMW Intelligent Personal Assist -niminen systeemi debytoi uudessa Kolmosessa. Sen saa aktivoitua ”Hei BMW” -huudahduksella samaan tyyliin kuin uusimpien Mersujen puheohjauksen. Assistentille voi halutessaan antaa jopa oman nimen.
Vaikka uusi 3-sarja esiteltiin jo nyt, sen myynti alkaa vasta ensi maaliskuussa. Autoa valmistetaan Münchenin kotipesän lisäksi Meksikossa sekä Kiinassa paikallisia markkinoita varten. Kiinalaisille on luvassa jopa oma korimalli, eli pidempiakselivälinen L-versio.