Bentleyn nopein SUV ei ole enää 12-pyttyinen – driftausmoodin saanut Bentayga Speed liikkuu nyt V8:n voimin

Bentley lähetti hiljattain reilut parikymmentä vuotta palvelleen W12-myllynsä eläkkeelle, joten Bentayga-katumaasturin Speed-tehoversioonkin jouduttiin etsimään uusi moottori. Kuusilitrainen W12 korvattiin nelilitraisella kasilla, jossa on kuitenkin enemmän tehoa.

Monista muistakin VW-konsernin sportti- ja luksusmalleista tuttu tuplaturbokasi tuottaa uudistetun Bentayga Speedin keulalla 650 hevosvoiman huipputehon ja 850 newtonmetrin maksimiväännön. Teholukema on kasvanut 15 hepalla vaikka sylintereitä on neljä vähemmän kuin ennen, mutta väännön osalta takapakkia on menty 50 newtonin verran. Uuden Bentayga Speedin lukemat kalpenevat myös pistokehybridivoimalinjalla varustettujen Continental GT Speedin ja Flying Spur Speedin rinnalla, mutta ison katumaasturin suoritusarvoissa ei ole silti valittamista.

Bentley Bentayga Speed
Kuva: Bentley

Möhkälemäinen auto kiihtyy nimittäin nollasta sataan vain 3,6 sekunnissa, eli 0,3 sekuntia edeltäjää nopeammin. Huippunopeuskin on kasvanut 4 km/h:n verran 310 km/h:n lukemaan. Myös alustan säätöjä on viilattu sen verran, että Bentley kehuu niitä dynaamisimmiksi mitä Bentaygassa on nähty koskaan. Väite perustuu etenkin uuteen sporttimoodiin, joka tarjoaa tarkemman ohjausvasteen ja 15 prosenttia jäykemmän iskunvaimennuksen. Jos autoon valitsee hiilikuitukeraamiset jarrut, ajonvakautusjärjestelmän saa asetettua Dynamic-tilaan joka mahdollistaa myös driftauksen. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni katumaasturi-Bentleyn ostaja myös hyödyntää tätä mahdollisuutta.

Bentley Bentayga Speed
Kuva: Bentley

Lisäksi uudessa Speedissä on ensimmäisenä Bentaygana lähtöjärjestelmä, ja vääntöä jakava torque vectoring -toiminto on toteutettu jarrujen avulla. Voima välitetään kaikkien muiden Bentayga-mallien tavoin kaikille neljälle pyörälle, joten pitoa pitäisi olla riittämiin kaikissa olosuhteissa. Ja jos W12-myllystä luopuminen kirpaisee äänten osalta liiaksi, helpotusta tarjoaa uuteen Speediin saatavilla oleva Akrapovicin titaaniputkisto. Sen tunnistaa neljästä putkenpäästä, kun vakioputkistossa on kaksi ovaalia päätä.

Bentley Bentayga Speed
Kuva: Bentley

Vaikka tekniikka on kokenut varsin kattavia muutoksia, ulkonäöltään Bentayga Speed on lähes ennallaan. Tarkemmin katsomalla autosta erottaa kuitenkin 22- ja 23-tuumaisena saatavat uudet vanteet, tummennetut etuvalot, kirkkaat takavalot ja etupuskuriin sovitetut uusien ajoavustinjärjestelmien sensorit. Speedin logot ovat kromipintaiset, kun taas korissa on muuten käytetty tummempia koristeosia. Saatavilla on myös satiininhimmeä tai kiiltävän musta katto ulkoväristä riippuen.

Suosittelemme


Sisusta on pitkälti edeltäjästä tuttu, mikä tarkoittaa ”timanttikuvioitua” nahkaverhoilua, yksilöitävissä olevia tehostevärejä ja reilulla kädellä annosteltuja Speed-logoja. Uutuus on jo myynnissä Ison-Britannian kotimarkkinoilla, jossa hintalapussa lukee 219 000 punnan alkaen-summa. Lisävarustelistan sekä Mulliner-yksilöintidivisioonan tarjontaa hyödyntämällä hintaa on helppo nostaa paljon korkeammallekin, ja Suomen autoveron kera summat olisivat vielä aivan eri luokkaa.

Bentley Bentayga Speed
Kuva: Bentley
Bentley Bentayga Speed
Kuva: Bentley
LähdeCarscoops


Lue lisää