Monen automallin taru on päättynyt vanhalla mantereella EU:n tiukentuneiden määräysten vuoksi, ja nyt tähän joukkoon liittyy Hondan hot hatch Civic Type R. Pelkällä bensakoneella ryyditetyn sportin myynti Euroopassa ei kuitenkaan lopu päästömääräysten uhrina.
Niiden sijasta kyse on kuskia valvovasta teknologiasta, jonka osalta Civic Type R ei täytä enää uusimpia pykäliä. Uusi GSR2-lainsäädäntö vaati jo aiemmin Toyotaa lopettamaan GR86:n tuonnin Eurooppaan, ja myös Porschen keskimoottorinen 718-mallisarja koki saman kohtalon. Ajettavuudeltaan maailman parhaimmaksi etuvetoautoksi ylistetty Civic Type R ei kuitenkaan poistu Euroopan markkinoilta vaivihkaa, vaan ainoastaan 40 yksilöön rajatun erikoismallin saattelemana.

Kyseinen erikoismalli on Ultimate Edition, jota tarjotaan vanhalla mantereella kunnes koko Civic Type R:n myynti päättyy ensi vuonna. ”Tavallista” Type R:ää on saanut ainakin valkoisena, punaisena, mustana ja sinisenä, mutta Ultimate Editionin ainoa värivaihtoehto on Championship White -valkoinen. Se saa kontrastia konepellin poikki ja ovien alaosissa kulkevista punaisista raidoista, jotka ovat samaa sävyä kuin Type R:ssä käytetyn Hondan logon tausta.
Suosittelemme

Auton katto on puolestaan maalattu mustaksi, ja hiilikuituosiakin erikoismallista löytyy. Niistä erottuvin on iso takaspoileri, mutta myös esimerkiksi kynnyslistat ja keskikonsolin koristeet ovat hiilikuitupintaiset. Etuoven avaaminen heijastaa maahan Type R:n logon, ja Ultimate Editionissa valaistusta on lisätty myös oviverhoiluihin, mukitelineihin, jalkatiloihin sekä istuinten alle.

Valopaketti ei taida tehdä kovinkaan suurta vaikutusta Type R:n potentiaalisiin ostajiin, mutta erikoismallin mukana tulee myös erityinen lahjalaatikko. Se pitää sisällään hiilikuituisen avaimenperän ja numeroidun logon, joka kertoo kuinka mones kukin yksilö on kaikkiaan 40 auton sarjasta. Lisäksi erikoisherkkuihin kuuluvat Ultimate Editioniin räätälöidyt lattiamatot ja autopeitto, jonka alle erikoismallin voi säilöä odottelemaan mahdollista arvonnousua.

Tekniikan puolella ei ole sen sijaan tehty mitään muutoksia, eli myös Ultimate Editionia vauhdittaa 329 hevosvoimaa ja 420 newtonmetriä tuottava kaksilitrainen turbonelonen. Niiden turvin etuvetoinen hot hatch kiihtyy parhaimmillaan 5,4 sekunnissa nollasta sataan, jos kuusipykäläistä manuaalia onnistuu vain kepittämään tarpeeksi nopeasti. Ultimate Editionin hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta Suomeen asti niitä tuskin liikenee. Täällä jo Type R:n ”perusmalli” maksaa autoveroineen yli 80 000 euroa.


