Bentley on tarjonnut Continental GT:n kahdesta edellisestä sukupolvesta Supersports-huippuversiota, joka on raapinut muun malliston tavoin neljän pyörän voimin. Kolmannen sukupolven Supersports on kuitenkin tehty aivan eri reseptillä.
Bentleyn uusin auto aloitti taipaleensa Project Mildred -nimisenä tuotekehitysprojektina, jossa ideoitiin alle 2000 kilon painoinen ja pelkästään takavetoinen Continental GT puhtaasti ajamisen hauskuuden ehdoilla. Testiradalla piiskattu muuli osoittautui niin onnistuneeksi, että seuraavaksi merkin johto ylipuhuttiin ottamaan auto tuotantoon. Tälle vuodelle osunut julkistusajankohtakin oli osuva, koska alkuperäinen Super Sports debytoi tasan vuosisata sitten.

Nelivedon puuttumisen lisäksi uutuudessa on toinenkin perustavanlaatuinen ero aikaisempiin Continental GT Supersportseihin. Niitä vauhditti vielä ahdettu W12, kun taas uusimmassa painoksessa tyydytään nelilitraiseen tuplaturbokasiin. Siinä ei ole hyödynnetty minkäänlaista sähköapua, mutta huipputehoa riittää silti 666 hevosvoiman ja maksimivääntöä tasan 800 newtonmetrin edestä.
Suosittelemme
Supersports jää voimavaroiltaan nykyiselle Continental GT Speedille, jonka hybridijärjestelmä pukkaa ilmoille 116 heppaa ja 200 newtonia enemmän. Supersportsissa tärkeämpää on kuitenkin välittömämpi ajofiilis, eikä autoa voi kuitenkaan hitaaksi moittia. Nollasta sataan sujuu 3,7 sekunnissa, eli puolisen sekuntia verkkaisemmin kuin Speedissä. Huippunopeus on puolestaan vähintään riittävä 310 km/h, kun taas Speedin huiput ovat peräti 335 km/h.

Voima välitetään takapyörille ZF:n päivitetyn kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, ja taka-akselin sähköistä lukkoa täydentävät torque vectoring -väännönjakotoiminto sekä nelipyöräohjaus. Muukin alusta, jousitus, ohjaus sekä ajamista avittavat elektroniset järjestelmät ovat saaneet uudet säädöt tarkemman reagoinnin ehdoilla.
Reseptiin kuuluvat myös Porschen malleihin erikoistuneen Manthey Racingin kanssa yhteistyössä kehitetyt 22-tuumaiset takovanteet, maailman suurimmat hiilikuitukeraamiset jarrulevyt edessä 440 millin halkaisijalla sekä muita malleja äänekkäämpi Akrapovicin titaanipakoputkisto. Lisäksi vakiona olevat Pirellin P-Zero-renkaat voidaan haluttaessa korvata katusliksityyppisillä Trofeo RS:illä.

Nelivedosta, hybriditekniikasta ja takaistuimista luopuminen, ohkaisemmat äänieristeet sekä hiilikuituinen katto painavat Supersportsin massaa sen verran alas, että kyseessä on kevyin Bentley sitten vuoden 1940. Tästä huolimatta painoa on siunaantunut karvan verran alle kaksi tonnia, eli kyseessä ei ole edelleenkään mikään höyhenenkevyt urheiluauto.
Aerodynamiikkaakin on viilattu, mikä näkyy esimerkiksi puskurien ja helmojen ilmanohjaimissa, monissa ilma-aukoissa sekä ankanpyrstötyyppisessä takaspoilerissa. Näillä eväillä maaefekti on 300 kiloa suurempi kuin Continental GT Speedissä. Painopistettä laskevat puolestaan muita malleja matalammalle sijoitetut kevyet sporttipenkit, joissa on kuitenkin sähkösäädöt 11 suuntaan sekä lämmitys. Takapenkin paikalla komeilee puolestaan hiilikuituinen amme, joka on vuorattu nahalla.

Uuden Supersportsin tilauskirjat avataan ensi maaliskuussa, mutta tuotanto starttaa vasta loppuvuodesta. Niinpä ensimmäiset asiakastoimitukset ovat luvassa alkuvuodesta 2027. Valmistusmäärä jää vain 500 yksilöön, jotka jaetaan useiden eri markkinoiden kesken ympäri maailmaa. Hinnat on luvattu kertoa myöhemmin, mutta ne ovat varmasti kaikkea muuta kuin kevyttä tasoa.




