Baijerilainen aerodynamiikkaihme 43 vuoden takaa – BMW AVT jäi valitettavasti pelkäksi savimalliksi

Mahdollisimman pienestä ilmanvastuskertoimesta on tullut entistäkin tärkeämpi tekijä nykysähköautojen toimintamatkan turvaamiseksi. Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudesta asiasta, koska aerodynaamisten autojen perinteet ulottuvat yli 100 vuoden päähän.

1900-luvun alkupuolen aerodynamiikkakokeilujen jälkeen tavallistenkin autojen muodot alkoivat virtaviivaistua 1930-luvulta lähtien, mutta pienistä ilmanvastuskertoimista oltiin vielä hyvin kaukana. Suurin osa autoista muotoiltiin koristeellisten ja näyttävien linjojen ehdoilla, jolloin aerodynamiikka jäi taka-alalle. Yksittäisiä poikkeuksia toki nähtiin, mutta vasta 1970-luvun öljykriisien jälkeen aihepiiri alkoi kiinnostaa autonvalmistajia ja myös mahdollisimman taloudellisia kulkupelejä etsiviä ostajia laajemmin.

Kuva: BMW

Esimerkiksi BMW:n mallit olivat tuolloin vielä hyvin kulmikkaita, mutta Baijerissakin tehtiin jo kovasti töitä aerodynamiikan parissa. Vuonna 1981 BMW avasi upouuden tuulitunnelin, jota esittelemään tarvittiin mahdollisimman liukkaan oloinen auto. Baijerilaismerkin valikoimasta ei sellaista vielä löytynyt, joten tarkoitusta varten luotiin sittemmin historian hämäriin unohtunut BMW AVT.

Kirjainsarja on lyhenne sanoista Aerodynamischer Versuchsträger, eli aerodynaaminen testiprototyyppi. AVT putkahti nyt takaisin julkisuuteen, kun BMW:n päämuotoilijana toimiva Domagoj Dukec julkaisi valmistajan arkistosta kaivamiaan kuvia Instagramissa. Hän kutsui AVT:tä yhdeksi BMW:n historian mystisimmistä konseptiautoista, ja laite on todellakin jäänyt pimentoon myös useimmilta merkin harrastajilta.

Kuva: BMW

Kuvien perusteella matalakeulainen ja pystysuoralla Kamm-perällä sekä taaksepäin kapenevalla ohjaamolla ja peitetyillä takapyörillä varustettu AVT oli reilusti edellä aikaansa, koska luomuksen perusmuodot ovat hyvin lähellä 2010-luvulla piensarjatuotantoon asti päässyttä Volkswagen XL1:tä. AVT jäi valitettavasti vain tuulitunneliin tarkoitetuksi täysikokoiseksi savimalliksi, jossa ei ollut minkäänlaista sisustaa tai tekniikkaa. Laitteen nykyinen kohtalokin oli vielä auki Dukecin kuvien julkaisuhetkellä, mutta asiaan on nyt saatu selvyys.

BMW:n tiedottaja vahvisti nimittäin Motor1-sivustolle, että AVT-tutkielma majailee edelleen jossakin baijerilaismerkin varastossa. Autoa ei ole kuitenkaan näytetty julkisuudessa kertaakaan 43 vuoden takaisen ensiesiintymisen jälkeen, joten toivoa sopii että vuodet ovat kohdelleet hellästi syrjään siirrettyä täysikokoista savimallia.

Kuva: BMW

Lue lisää