Baijerilainen aerodynamiikkaihme 43 vuoden takaa – BMW AVT jäi valitettavasti pelkäksi savimalliksi

Mahdollisimman pienestä ilmanvastuskertoimesta on tullut entistäkin tärkeämpi tekijä nykysähköautojen toimintamatkan turvaamiseksi. Kyse ei ole kuitenkaan mistään uudesta asiasta, koska aerodynaamisten autojen perinteet ulottuvat yli 100 vuoden päähän.

1900-luvun alkupuolen aerodynamiikkakokeilujen jälkeen tavallistenkin autojen muodot alkoivat virtaviivaistua 1930-luvulta lähtien, mutta pienistä ilmanvastuskertoimista oltiin vielä hyvin kaukana. Suurin osa autoista muotoiltiin koristeellisten ja näyttävien linjojen ehdoilla, jolloin aerodynamiikka jäi taka-alalle. Yksittäisiä poikkeuksia toki nähtiin, mutta vasta 1970-luvun öljykriisien jälkeen aihepiiri alkoi kiinnostaa autonvalmistajia ja myös mahdollisimman taloudellisia kulkupelejä etsiviä ostajia laajemmin.

Kuva: BMW

Esimerkiksi BMW:n mallit olivat tuolloin vielä hyvin kulmikkaita, mutta Baijerissakin tehtiin jo kovasti töitä aerodynamiikan parissa. Vuonna 1981 BMW avasi upouuden tuulitunnelin, jota esittelemään tarvittiin mahdollisimman liukkaan oloinen auto. Baijerilaismerkin valikoimasta ei sellaista vielä löytynyt, joten tarkoitusta varten luotiin sittemmin historian hämäriin unohtunut BMW AVT.

Kirjainsarja on lyhenne sanoista Aerodynamischer Versuchsträger, eli aerodynaaminen testiprototyyppi. AVT putkahti nyt takaisin julkisuuteen, kun BMW:n päämuotoilijana toimiva Domagoj Dukec julkaisi valmistajan arkistosta kaivamiaan kuvia Instagramissa. Hän kutsui AVT:tä yhdeksi BMW:n historian mystisimmistä konseptiautoista, ja laite on todellakin jäänyt pimentoon myös useimmilta merkin harrastajilta.

Kuva: BMW

Kuvien perusteella matalakeulainen ja pystysuoralla Kamm-perällä sekä taaksepäin kapenevalla ohjaamolla ja peitetyillä takapyörillä varustettu AVT oli reilusti edellä aikaansa, koska luomuksen perusmuodot ovat hyvin lähellä 2010-luvulla piensarjatuotantoon asti päässyttä Volkswagen XL1:tä. AVT jäi valitettavasti vain tuulitunneliin tarkoitetuksi täysikokoiseksi savimalliksi, jossa ei ollut minkäänlaista sisustaa tai tekniikkaa. Laitteen nykyinen kohtalokin oli vielä auki Dukecin kuvien julkaisuhetkellä, mutta asiaan on nyt saatu selvyys.

BMW:n tiedottaja vahvisti nimittäin Motor1-sivustolle, että AVT-tutkielma majailee edelleen jossakin baijerilaismerkin varastossa. Autoa ei ole kuitenkaan näytetty julkisuudessa kertaakaan 43 vuoden takaisen ensiesiintymisen jälkeen, joten toivoa sopii että vuodet ovat kohdelleet hellästi syrjään siirrettyä täysikokoista savimallia.

Kuva: BMW

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat